نگرانی اروپا از تصمیم جانسون

«اورزولا فن در لاین»، رئیس‌ کمیسیون اروپا درباره تصمیم « بوریس جانسون »، نخست‌وزیر انگلیس برای تغییر بخش‌هایی از توافق برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) شدیداً ابراز نگرانی کرد. 

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری رویترز، رئیس‌ کمیسیون اروپا با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «درباره قصد دولت انگلیس برای نقض توافق خروج (برگزیت) بسیار نگرانم. این اقدام، نقض قانون بین‌الملل است و اعتماد [بین طرفین] را تضعیف می‌کند.»

وی در ادامه توئیت خود به زبان لاتین نوشت: «توافق‌نامه‌ها باید حفظ شوند، این اساس روابط موفق در آینده است.» 

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه از قصد خود برای ارائه پیش‌نویس طرحی به پارلمان کشورش برای تغییر بخش‌هایی از توافق برگزیت خبر داد.

بر اساس این طرح، انگلیس بخشی از توافق میان لندن و بروکسل بر سر ایرلند شمالی را حذف خواهد کرد.

جانسون همچنین روز یکشنبه گفت به مذاکره‌کنندگان بر سر توافق تجاری پسابرگزیت که دور هشتم آن این هفته در لندن برگزار می‌شود، تا ۱۵ اکتبر مهلت می‌دهد تا مذاکرات خود را به نتیجه برسانند و در غیر این صورت بریتانیا این مذاکرات را به طور کامل ترک خواهد کرد.

انگلیس ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن۹۸) رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد اما در دوره گذار که قرار است تا پایان امسال باشد، همچنان معیارهای اصلی عضویت در این اتحادیه را حفظ خواهد کرد. 

اکنون روابط انگلیس و اتحادیه اروپا به مدت یک سال حالت گذار را سپری خواهد کرد و دو طرف در این بازه زمانی فرصت دارند درخصوص نحوه روابط پسابرگزیت به توافق برسند.

بخشی از مردم بریتانیا در سال ۲۰۱۶ در قالب یک همه‌پرسی، به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند اما حصول توافق میان دو طرف تا ابتدای سال جاری میلادی و بر سر کار آمدن دولت جانسون به طول انجامید.