انتقاد چین از حضور آمریکا در دریای جنوبی چین

«وانگ یی» وزیر خارجه چین روز پنج‌شنبه در پنجاه و سومین نشست وزیران خارجه انجمن ملل آسیای جنوب شرقی «آسه‌آن» به انتقاد از حضور نظامیان آمریکا در دریای جنوبی چین پرداخت.

اخبار بین الملل- وانگ یی در این‌باره گفت: «افزایش سطح حضور نظامیان آمریکایی در دریای جنوبی چین، منجر به تحریک دیگر کشور‌ها برای حضور نظامی بیشتر در منطقه می‌شود». این نشست به دلیل شوع ویروس کرونا، مجازی برگزار شد.

وزیر خارجه چین با انتقاد از رویکرد واشنگتن در دریای جنوبی چین، افزود: « اقدام آمریکا برای افزایش یک‌جانبه سطح نفوذ خود در منطقه‌ای بسیار دورتر از کشور خود، تلاش کشور‌های آسه‌آن برای حل مسائل از راه گفت‌وگو را تحت تاثیر قرار می‌دهد».

دیپلمات ارشد چینی در نهایت گفت: «صلح و ثبات در دریای جنوبی چین بخشی از منافع پکن است. آمریکا به جای تلاش برای ایجاد تنش باید به تصمیمات کشور‌های منطقه احترام بگذارد».

چین و آمریکا طی ماه‌های اخیر بر سر موضوعات مختلفی دچار اختلاف نظر شدید شده‌اند. در این میان مقامات دولت آمریکا و به ویژه مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور، از هر فرصتی برای اتهام‌زنی به چین استفاده کرده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سیاست‌های چین‌گریزانه کشورش، پکن را به عدم احترام به ارزش‌های دموکراتیک و اصولی منشور آسه‌آن متهم کرده و خطاب به سایر کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا، گفته است: «به نظر من باید یک گام جلوتر رفت و تنها گفت‌وگو کفایت نمی‌کند، باید وارد عمل شد. اعتماد به نفس داشته باشید، آمریکا دوستی است که برای کمک در کنار شما خواهد بود.»