غربی‌ها خواهان بسته شدن پرونده تسلیحات شیمیایی سوریه نیستند

بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، با اشاره به اینکه دمشق به همه تعهدات خود در موضوع تسلیحات شیمیایی خود عمل کرده و آن‌ها را منهدم کرده است، از عدم تمایل غرب برای مختومه شدن پرونده شیمیایی سوریه پرده برداشت.

اخبار بین الملل- او مجددا بر پوچ بودن ادعا‌های برخی کشور‌های غربی درباره پرونده شیمیایی سوریه تاکید و اعلام کرد سوریه به تعهدات خود عمل کرده است و همه مخازن خود را از سال ۲۰۱۴ منهدم و این پرونده را مختومه کرده است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در سخنانی در جلسه شورای امنیت درباره خاورمیانه که از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد، افزود از زمان قطعنامه ۲۱۱۸ سپتامبر ۲۰۱۳ برخی از اعضای شورا در چارچوب برگزاری جلسات ماهانه -که تاکنون تعداد آن‌ها به ۸۴ رسیده است- به دمشق اتهام زده‌اند و هدف آن‌ها باجی خواهی از سوریه و متحدانش بوده است.

بشار جعفری افزود: دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه نمی‌خواهند به اظهارات سیگرید کاگ، رئیس تیم مشترک رهایی از تسلیحاتی شیمیایی سوریه، و گزارش نهایی وی در شورای امنیت در سال ۲۰۱۴ اذعان کنند که در آن تاکید شد که سوریه به همه تعهدات خود عمل کرده است و همه انبار‌های تسلیحاتی شیمیایی خود را بر روی کشتی آمریکایی، منهدم کرده است. همچنین سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی تاکید و تایید کرده است که همه تسلیحات نابود شده است و از این رو سوریه به تعهدات خود عمل کرده است و از سال ۲۰۱۴ برنامه یا تسلیحات شیمیایی ندارد و این موضع قطعی است که باید به آن توجه شود.

او در ادامه گفت: سوریه به تعهدات خود عمل کرده است و همواره به شکل مثبت و سازنده و شفاف با مدیر کل سازمان و دبیرخانه فنی و تیم بازرسی و تیم ارزیابی و تیم حقیقت‌یاب، همکاری کرده است. دمشق با وجود همه تبعات ناشی از اشغال بخشی از اراضی سوریه از سوی آمریکا و ترکیه و رفتار تحریک‌آمیز و خصمانه برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، به همکاری خود ادامه می‌دهد و مجددا از سفر تیم ارزیاب برای برگزاری دور ۲۳ مشاوره‌ها که به سبب کرونا دبیرخانه فنی به تعویق انداخته بود، استقبال می‌کند تا همه موضوعات از طریق گفتگو حل و فصل شود و گفتگو به پیشرفت زیادی منجر شده است و امیدواریم که این پرونده برای همه بسته شود، اما کشور‌های غربی خواهان بسته شدن این پرونده نیستند، زیرا از آن از هشت سال قبل، به عنوان ابزاری برای باج‌گیری بهره می‌برند.

این دیپلمات سوری همچنین گفت: اخیرا جان رابیون، فرستاده آمریکا، به ترکیه رفت و با افسران سازمان اطلاعات این کشور و تروریست‌های «کلاه‌سفیدها» دیدار و حمایت واشنگتن از آن‌ها را اعلام کرد. همچنین اطلاعات مهم و محرمانه‌ای درباره قصد استفاده از سلاح شیمیایی در ادلب داد. مکان از سوی کلاه‌سفید‌ها و با نظارت جبهه النصره و سازمان اطلاعات ترکیه تعیین شده و مواد سمی از طریق کامیون حامل مواد غذایی و کمک منتقل خواهد شد. ما در سوریه واقع‌بین هستیم و به عادلانه بودن موضع خود ایمان داریم.