دولت ترامپ ۸۸۰۰ کودک مهاجر را از آمریکا اخراج کرد

 وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه اعلام کرد: دولت دونالد ترامپ از ۲۰ مارس تاکنون، ۸۸۰۰ کودک مهاجرِ بدون همراه را که در مرز آمریکا و مکزیک بازداشت شده بودند، اخراج کرده است تا شیوع ویروس کرونا را در آمریکا محدود کند.

اخبار بین المللدولت آمریکا از ماه ژوئن که اعلام کرده بود حدود دو هزار کودک اخراج شده‌اند، از افشای ارقام جدید خودداری کرده بود. طرفداران حقوق مهاجران این استدلال را مطرح کردند که احتمالاً افراد بیشتری به سبب این مقررات اخراج شده‌اند، اما دامنه این اخراج‌ها تا روز جمعه مشخص نشده نبود.

دولت آمریکا از ۲۱ مارس، قوانین جدید مرزی را به اجرا در آورده است. دولت به چند دهه اقدامات قانونی محافظت از کودکان در برابر قاچاقچیان انسان و دادن فرصت به این کودکان برای ارائه درخواست پناهندگی در دادگاه‌های مهاجرتی آمریکا، پایان داده است. دولت اعلام کرد هدف از اجرای این قوانین اضطراری، جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در اماکن نگهداری از مهاجران و نیز در میان مردم آمریکاست.

مقامات آمریکایی از آن زمان، مهاجران- از جمله کودکانِ بدون همراه- را بدون طی مراحل معمول مهاجرتی، به سرعت اخراج کرده‌اند. ترامپ که در صدد است سوم نوامبر در سمت خود ابقا شود، خط مشی سختگیرانه‌ای را در قبال مهاجران قانونی و غیرقانونی اتخاذ کرده است.

طرفداران حقوق مهاجران این استدلال را مطرح کرده‌اند که قوانین جدید، مهاجران- به ویژه کودکان- را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. دولت فدرال، مهاجران را روز‌ها یا برخی اوقات هفته‌ها در هتل‌های فاقد مجوز نگهداری می‌کند. دادستان‌ها اعلام کرده‌اند اطلاعات شخصی این کودکان در سامانه‌های معمول رایانه‌ای ثبت نمی‌شود و به این ترتیب، شناسایی آن‌ها تقریباً غیرممکن است.

«مارک مورگان» رئیس حفاظت مرزی و گمرک آمریکا ماه ژوئن گفت: دو هزار کودکِ بدون همراه بر اساس این دستور اخراج شده‌اند. «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» ماه ژوئن دولت این کشور را به سبب صدور این دستور تحت پیگرد قرار داد. این اتحادیه از آن زمان با استناد به باز بودن پرونده، از به روز کردن ارقام مربوط به تعداد این کودکان خودداری کرده است.

دولت ارقام ارائه شده در پرونده وزارت دادگستری را در اختیار دادگاه تجدیدنظر سانفرانسیسکو قرار داده و به دستور صادر شده در ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور) اعتراض کرده است. به موجب این دستور، دولت باید نگه داشتن کودکان در هتل‌ها و سپس اخراج آن‌ها را متوقف کند.

دولت اعلام کرد علاوه بر اخراج ۸۸۰۰ کودک، در مجموع، ۱۵۹ هزار مهاجر و ۷۶۰۰ خانواده را اخراج کرده است.