هیچ‌را‌ه حل نظامی برای بحران افغانستان وجود ندارد

 سید رسول موسوی دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) با اشاره به گفت‌وگوهای بین الافغانی در دوحه نوشت: بله، هیچ راه‌حل نظامی برای بحران افغانستان وجود ندارد، اما باید اذعان کرد که راه‌حل سیاسی دنبال کردن همان اهدافی نیست که از طریق نظامی پیگیری می‌شود.

اخبار سیاسی- وی افزود: راه‌حل سیاسی بخشش، گذشت و اجماع نظر در خصوص منافع ملی است.

موسوی شنبه شب ۲۲ شهریور ماه در توئیتی با اشاره به برگزاری مذاکرات بین الافغانی در دوحه نوشت: امروز همزمان با شروع گفت و گوهای بین الافغانی، طی مراسمی در تهران روند تثبیت هویت افغان ها آغاز شد.

وی افزود: با آرزوی اینکه گفت و گوهای بین الافغانی منجر به استقرار صلح و ثبات کامل در افغانستان شده و مهاجران افغان در هر کجای عالم که باشند، با سرافرازی به میهن خود بازگردند.

روز شنبه گفت‌و‌گوهای بین الافغانی در قطر آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای از گفت‌وگوهای بین الافغانی بین دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان در دوحه استقبال و ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها بدون مداخله خارجی و تفاهم جامع بین‌ افغان‌ها به نتایج مطلوب بینجامد.

ایران در این بیانیه هرگونه فرصت طلبی سیاسی و سودجویی کاسبکارانه، به ویژه استفاده دولت آمریکا برای بهره برداری‌های انتخاباتی از گفت‌وگوهای بین الافغانی را به شدت محکوم کرد.