دست‌های پشت پرده عربستان در نزدیکی اعراب به اسرائیل

 روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در مطلبی به بررسی نقش عربستان سعودی در نزدیکی اعراب به اسرائیل پرداخته و نوشت: یک توافق صلح کشورهای عربی با اسرائیل تنها در صورت چراغ سبز عربستان امکان پذیر است و ریاض خواستار مناسبات بهتر با اسرائیل است.

اخبار بین الملل- در ادامه این مطلب آمده است که بدون چراغ سبز عربستان سعودی نه کشور امارات و نه بحرین نمی توانستند به توافق صلح با رژیم صهیونیستی دست یابند. در ریاض نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این دولت قدرتمند عربی با شگردهای خاصی زمینه برای نرمال شدن مناسبات با اسرائیل را آماده می کند از جمله اینکه امام جماعت مسجد جامع مکه اخیراً در سخنانی خواستار گفتگو با غیر مسلمانان و از جمله یهودیان شده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد شاه سعودی هم حدود 2 سال پبش در سخنانی از حق موجودیت اسرائیل سخن گفته بود. توافق سعودی-اسرائیلی احتمالاً فعلاً به حالت غیر رسمی باقی می ماند، زیرا پادشاه 84 ساله عربستان این روند را متوقف کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: اگر عادی سازی روابط بین بحرین و اسرائیل که روز جمعه اعلام شد روز سه شنبه در واشنگتن مهر تایید بگیرد دونالد ترامپ این را به عنوان موفقیت دیگری در عرصه سیاست خارجی برای خود ثبت خواهد کرد. به این ترتیب بعد از امارات بحرین دومین کشور عربی است که به فاصله چند هفته به صلح با اسرائیل روی آورده است.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: سودان و عمان می توانند کشورهای عربی بعدی باشند که به این صف می پیوندند.

در حالی که مسئله عادی سازی روابط بین اعراب و اسرائیل در جریان است عربستان سعودی حریم هوایی خود را برای پروازهای بین اسرائیل و امارات می گشاید.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: بحرین از نزدیکترین متحدان عربستان سعودی در منطقه است و به حمایت های ریاض وابسته است. عربستان به سرکوب اعتراضات شیعیان در بحرین علیه دولت استبدادی این کشور کمک می کند.

بعد از مشخص شدن توافق بین بحرین و اسرائیل بسیاری بحرینی ها به این تصمیم دولت اعتراض کردند، البته تجربه سال های اخیر نشان می دهد که رهبری در این کشور این اعتراضات را هم در نطفه خفه می کند.

حالا بعد از امارات، مصر و اردن، بحرین چهارمین کشور عربی است که اسرائیل را به رسمیت شناخته است. کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اتحاد با اسرائیل را به عنوان بیمه‌ای امنیتی در برابر دشمن مشترک خود یعنی ایران می دانند. این کشورها به دنبال متحدان جدیدی برای خود در منطقه می گردند چرا که نگران تضعیف سپر حمایتی آمریکا برای خود در منطقه هستند.

 نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به اینکه افراد کهنسال و مقامات سابق در کشورهای عربی و از جمله عربستان بیشتر به تعهد حمایت از فلسطینیان در برابر اسرائیل پایبند بودند نوشت: با این حال محمد بن سلمان، وارث تاج و تخت سعودی باید به عقاید پدر و افکار عمومی در این کشور بیشتر توجه کند چرا که وی به حمایت پادشاه و جامعه‌ای که چندین دهه بر مبنای دشمنی با اسرائیل شکل گرفته است برای پیشبرد برنامه های اصلاح اقتصادی خود نیاز دارد. نشانه هایی مانند خطبه های اخیر امام جماعت مسجد جامع مکه در این راستا است که آرام آرام تفکرات صلح با اسرائیل در این کشور معمولی شود.

تاگس اشپیگل در بخش پایانی این مطلب نوشت: حتی با وجود اینکه عربستان هنوز از پوشش خود خارج نشده است اما مسیرش کاملا مشخص است.