6 تحول صورت‌گرفته در روند عادی‌سازی روابط تل‌آویو، امارات و بحرین

 پایگاه خبری شبکه «الجزیره» در گزارشی تحولات صورت گرفته از زمان اعلام توافق امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی را به زیر ذربین برد.

اخبار بین الملل- طبق گزارش الجزیره، روند توسعه روابط تل‌آویو با امارات و بحرین در عرصه سیاست و اقتصاد که با نظارت «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا صورت گرفت، گسترش یافته است. قرار است ترامپ، امروز (سه‌شنبه)، برای توافق سازش میان تل‌آویو، امارات و بحرین مراسم امضایی در کاخ سفید بر پا کند که در ادامه به مهم‌ترین تحولات صورت گرفته در روند عادی‌سازی میان طرف‌های توافق اشاره خواهد شد.

برنامه مراسم

برخی منابع صهیونیستی فاش کردند که مراسم امضا ابتدا با سخنرانی دونالد ترامپ و سپس «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و پس از او وزیر خارجه امارات و بحرین آغاز خواهد شد.

این منابع همچنین فاش کردند که تعدادی از سفرای کشورهای عربی در این جشن حضور خواهند یافت.

نتانیاهو در واشنگتن: ما در برابر لحظه تاریخی بزرگی قرار گرفته‌ایم

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که برای مشارکت در مراسم امضای توافق صلح در روز سه‌شنبه وارد واشنگتن شده است، به محض رسیدن به پایتخت آمریکا، با توصیف این مراسم به «لحظه تاریخی بزرگ» اعلام کرد که توافق با امارات «توافق صلح» و با بحرین «اعلام صلح» خواهد بود.

او پیش از آنکه فلسطین اشغالی را به مقصد آمریکا ترک کند، گفته بود که توافق صلح با ابوظبی و منامه برای اقتصاد فلسطین اشغالی ملیاردها دلار پول به همراه خواهد داشت. از طرفی دیگر، نتانیاهو در لابه‌لای صحبت‌هایش اشاره کرده بود که کشورهای دیگری نیز به جمع ابوظبی و منامه خواهند پیوست.

محمد بن زاید.. غیبت مشکوک

 پیش از ورود هیأت اماراتی به واشنگتن برای امضای توافق صلح با رژیم صهیونیستی، ابوظبی رسما اعلام کرد که «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه این کشور در این مراسم حضور خواهد داشت و این یعنی غیبت «محمد بن زاید» ولی عهد ابوظبی؛‌ مسئله‌ای که سؤال‌های بسیاری را در این خصوص ایجاد کرده است.

برخی تحلیلگران  و مقامات سابق علت عدم حضور محمد بن زاید را به ترس از او از دادگستری آمریکا مرتبط داسته‌اند چرا که او در چند پرونده شکنجه دست داشته است.

«بروس فین» دستیار  وزیر دادگستری اسبق آمریکا معتقد است که مطابق با قانون حفاظت از قربانیان شکنجه، در صورت سفر به زاید به آمریکا، برخی از شهروندان اماراتی به علت دست داشتن او در شکنجه و قتل از او شکایت خواهند کرد.

بندهای محرمانه توافق 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرده بود که توافق عادی سازی روابط با امارات اجرایی نخواهد شد مگر پس ارائه این توافق به هیأت کابینه و به تمام هیأت‌های کِنست به منظور تصویب و تأیید بندهای وارد شده در آن.

مخفی نگه‌داشتن برخی بندهای محرمانه توافق باعث نگرانی اپوزیسیون و ائتلاف حاکم در فلسطین اشغالی شده بود تا جایی که برخی احتمال دادند، در این توافق بندهایی وجود داشته باشد که فعالیت‌های شهرک‌سازی تل‌آویو در کرانه باختری اشغالی را به حالت تعلیق درآورد.

از سوی دیگر، برخی درباره پیامدهای احتمالی بندهای سری توافق بر امنیت و «برتری نظامی اسرائیل» در منطقه هشدار دادند.

خبرنگار الجزیره در این خصوص گفت با توجه به اینکه توافق صلح با بحرین اعلام صلح نامیده شده است، فعلا نیازی به تصویب در کابینه و کنست ندارد زیرا دو طرف هنوز بندهای این توافق را امضا نکرده‌اند.

آغاز عادی‌سازی مالی از دُبی

«امارات ان.‌بی‌.دی» شرکت خدمات مالی و بانکداری امارات اعلام کرد که تفاهم‌نامه‌ای با بانک صهیونیستی «پوعلیم» در قالب اولین توافق بین بانک‌های دو طرف امضا کرده است.

در بیانیه صادر شده از دبی در این خصوص آمده است: «این توافق در نوع خود اولین توافق میان دو طرف است و در چهارچوب آغاز روابط مالی و اقتصادی میان امارات و اسرائیل قرار می‌گیرد».

توافق یادشده با حضور «هشام عبدالله القاسم» نایب رئیس هیأت مدیره و عضو مسئول  و «شاین نیلسون» مدیر اجرایی گروه امارات ان.بی.دی و «داف کاتلر» مدیر اجرایی بانک پوعلیم به امضا رسید.

در اینجا بایستی اشاره کرد که امارات ان.بی.دی بزرگ‌ترین بانک در امارت دبی به شمار می‌رود.

در بیانیه یاشده به نقل از نیلسون آمده است: «با خوشبینی به آینده می‌نگریم. تلاش خواهیم کرد تا این گام با اهداف دو طرف در راستای چشم‌انداز همکاری در دو سطح اقتصاد و تجارت منسجم باشد. این توافق فرصتی ارزشمند برای مشتری‌های ماست تا [اینگونه] در کنار توسعه جایگاه ما به عنوان شریک بانکی و مطمئن برای شرکت‌ها در تمام کشورها و مناطقی که در آن فعالیت داریم، به بازرگانی بپردازند».

گفت‌‌وگوی تلفنی وزرای بحرین و رژیم صهیونیستی

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و همتای بحرینی او، روز گذشته، در اولین تماس تلفنی علنی از زمان توافق دو طرف در زمینه عادی‌سازی روابط تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

خبرگزاری رسمی بحرین در ارتباط با این تماس تلفنی نوشت: «در این تماس، اهمیت توافق ابراهیم (توافق صلح) با کشور اسرائیل برای ثبات در خاورمیانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دو طرف درباره پیش‌بینی‌های مشترک‌شان در خصوص برقراری شراکتی استوار میان وزارت‌خانه‌های دفاع گفت‌و‌گو کردند».

در بیانیه صادر شده از دفتر «بنی گانتز» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی آمده است که او همتای بحرینی خود را در قالب سفری رسمی به فلسطین اشغالی دعوت کرده است.

خبرگزاری بحرین همچنین روز گذشته گزارش داده بود که وزیر صنعت و تجارت این کشور و وزیر همکاری‌های منطقه رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گویی تلفنی با یکدیگر همکاری‌های تجاری، صنعتی و گردشگری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.