افت چشمگیر جایگاه آمریکا در میان متحدان اروپایی

 نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، وجهه آمریکا در عرصه بین الملل تا حد زیادی خدشه دار شده است.

نتایج بررسی تازه موسسه پیو حکایت از آن دارد که مقبولیت آمریکا طی یک سال گذشته در میان بسیاری از متحدان و شرکای اصلی آن تنزل رتبه داشته است. در بسیاری از کشور‌ها نظر مثبت عموم نسبت به آمریکا در مقایسه با دو دهه گذشته افت قابل توجه نشان می‌دهد.

به عنوان نمونه در انگلیس تنها ۴۱ درصد مردم نظر مساعدی در مورد آمریکا دارند، که این رقم پایین‌ترین میزان ثبت شده در نظرسنجی‌های پیو تاکنون است. در فرانسه اوضاع به مراتب برای آمریکا وخامت بارتر است، تنها ۳۱ درصد فرانسوی‌ها نظر مثبتی نسبت به آمریکا دارند. آلمانی‌ها به طور ویژه امتیاز اندکی به آمریکا می‌دهند. تنها نظر ۲۶ درصد مردم آلمان نسبت به آمریکا مساعد است.

بنا به نتایج بدست آمده در نظرسنجی پیو، بخش زیادی از افت مقبولیت آمریکا در میان متحدان خود به عملکرد ضعیف این کشور در مواجهه با بحران کرونا برمی گردد. در ۱۳ کشور مورد بررسی، تنها ۱۵ درصد می‌گوید آمریکا اقدام مناسبی در زمینه مقابله با شیوع انجام داده است. در این نظرسنجی، عموم مردم این کشور‌ها نظر مساعدتری نسبت به مدیریت کرونا از سوی چین در مقایسه با آمریکا دارند.

بخش جالب این نظرسنجی به رتبه سنجی اعتماد نسبت به رئیس جمهور آمریکا مربوط می‌شود. میزان مقبولیت دونالد ترامپ در دوران ۴ ساله ریاست جمهوری خود در تمامی این کشور‌ها سیر نزولی داشته و رقم بسیار پایینی را به ثبت رسانده است.

منفی‌ترین ارزیابی نسبت به ترامپ مربوط به مردم بلژیک است؛ جایی که تنها ۹ درصد مردم به رئیس جمهور آمریکا و گفته هایش اعتماد دارند. نگرش عمومی جهان نسبت به ترامپ در مقایسه با سلف‌های او به ویژه در اروپای غربی بسیار منفی بوده است. در انگلیس، اسپانیا، فرانسه و آلمان رتبه بندی ترامپ مشابه امتیازاتی است که جورج دبلیو بوش در اواخر دوره ریاست جمهوری خود دریافت کرده است. بالاترین میزان اعتماد به ترامپ در کشور ژاپن با ۲۵ درصد بوده است. به طور میانگین میزان بی اعتمادی به ترامپ در تمامی این کشور‌ها بالای ۷۰ درصد بدست آمد.

در بخش دیگری از این نظرسنجی رتبه بندی کشور‌ها از نظر شاخص‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و نکته قابل توجه اینکه بسیاری از متحدان اروپایی آمریکا این کشور را قطب اقتصادی برتر دنیا نمی‌دانند.