کاخ سفید گزینه‌های جایگزینی قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا را معرفی کرد

 در پی درگذشت یکی از قضات دیوان عالی آمریکا، فهرستی ۲۰ نفره برای تصدی مقام در این دیوان از سوی کاخ سفید منتشر شد.

دونالد ترامپ اخیرا ۲۰ نفر را به فهرست نامزد‌های احتمالی کسب کرسی در دیوان عالی افزود و هشدار داد که در صورت روی کار آمدن دموکرات ها، آن‌ها اکثریت دیوان عالی را تصاحب خواهند کرد. با درگذشت یکی از قضات دیوان عالی آمریکا این فهرست بلندبالا رسانه‌ای شد.

دونالد ترامپ در واکنش به مرگ راث بیدر گینسبرگ از او به عنوان زنی حیرت آور یاد کرد. شبکه‌ای بی سی نیوز گزارش داد رئیس جمهور آمریکا طی روز‌های آتی جایگزین گینسبورگ را اعلام کند. این در حالی است که جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات آمریکا معتقد است این کار باید به بعد از انتخابات سوم نوامبر موکول شود.

در فهرست منتشره از سوی کاخ سفید برای تصدی مقام در دیوان عالی آمریکا نام سناتور تد کروز، تام کاتن و جاش هاولی به چشم می‌خورد.

گینسبرگ، یکی از ۹ قاضی دیوان عالی این کشور و مسن‌ترین قاضی این دیوان پس از ۲۷ سال تصدی این سمت در ۸۷ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان لوزالمعده درگذشت.

میچ مک کانل، رئیس نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در مجلس سنای این کشور اعلام کرد سنای آمریکا درباره فرد منتخب ترامپ برای جایگزینی قاضی متوفی دیوان عالی آمریکا رای‌گیری خواهد کرد. اما چاک شومر، نماینده اصلی حزب دموکرات آمریکا در کمیته قضایی سنا می‌گوید سنای آمریکا تحت هیچ شرایطی نباید پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، جایگزینی را برای قاضی متوفی دیوان عالی در نظر بگیرد.

دیوان عالی آمریکا بالاترین مرجع حل اختلاف در آمریکاست و تصمیم‌گیری نهایی در موارد بروز اختلاف بین دولت و کنگره نیز بر عهده این نهاد است.

دیوان عالی آمریکا ۸ قاضی و یک رئیس دارد. هرچند که هریک از این ۹ نفر، آرایی برابر دارند، اما در عمل پس از رئیس که از سوی رئیس‌جمهور منصوب می‌شود، قاضی ارشد، که بیشترین سابقه را در میان قضات دیوان عالی دارد، دارای بالاترین نفوذ است.