دیدار مقامات پارلمانی تاجیکستان و ازبکستان

«محمدطاهر ذاکرزاده» رئیس مجلس نمایندگان مجلس عالی تاجیکستان امروز با هیات نمایندگان پارلمان ازبکستان تحت ریاست «الغ بیک عنایت اف» معاون رئیس اتاق عالی مجلس این کشور ملاقات کرد.

نمایندگان پارلمان ازبکستان با هدف برگزاری نخستین نشست گروه‌های دوستی و همکاری پارلمان‌های دو کشور وارد «دوشنبه» شده‌اند.

ذاکرزاده ضمن اظهار خوش آمد به مهمانان گفت که امروز همه شرایط مناسب برای رشد مداوم همکاری بین «دوشنبه» و «تاشکند» فراهم شده است.

وی در ادامه با بیان این که تاکنون از تمام پتانسیل همکاری بین تاجیکستان و ازبکستان استفاده نشده افزود: نمایندگان پارلمان دو کشور می‌توانند در این زمینه نقش ایفا کنند.

در جریان این دیدار هر دو جانب مسائل همکاری بین پارلمان‌های تاجیکستان و ازبکستان را مورد بررسی قرار داده از فراهم شدن فرصت دیدار و امکان بررسی مناسبات دوجانبه ابراز خوشحالی کردند.

اظهار شد که مناسبت بین پارلمانی برای توسعه همکاری در تمامی عرصه‌ها از جمله تقویت روابط اقتصادی و مشارکت استراتژیک بین دو کشور از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

طرفین همچنین ضمن این دیدار در مورد طیف وسیعی از موضوعات گسترش همکاری اقتصادی، تجاری، مکالمه سیاسی، روابط گسترده بین پارلمانی بین دو کشور بحث و گفت‌وگو کردند.

امروز نمایندگان پارلمان تاجیکستان و ازبکستان در شهر دوشنبه در مورد اجرای توافقنامه‌های درج شده در تفاهم نامه مشترک مجالس عوام پارلمان دو کشور از 2019 میلادی را بررسی و وظایف آتی خود را تعیین می‌کنند.

گروه دوستی و همکاری پارلمان های تاجیکستان و ازبکستان که ریاست آن را «دلربان منصوری» و «الغ بیک عنایت اف» معاونان پارلمان های دو کشور بر عهده دارند و وضعیت و چشم انداز روابط دوجانبه در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه را بررسی می‌کنند.

تقویت ارتباطات بین منطقه‌ای و توسعه همکاری در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی پارلمانی از جمله مجتمع پارلمانی جامعه همسود، مجتمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا در دستور کار این نشست به شمار می‌رود.