آخرین تحولات در شرق مدیترانه و بلاروس

دبیرکل ناتو و وزیر خارجه فرانسه  روز دوشنبه در دیدار با هم  به بررسی آخرین تحولات در شرق  مدیترانه  و تلاش برای جلوگیری از بروز حوادث  در منطقه پرداختند.

به نوشته «وبگاه ناتو » «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در دیدار با « ژان ایو لودریان » وزیر خارجه فرانسه در شهر «بروکسل» مقر ناتو وی را در جریان  ایجاد سازوکار نظامی تش‌زدا بین یونان و ترکیه از سوی ناتو قرار داد. وی خاطرنشان کرد که ناتو همچنان بستر مهمی برای رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای فنی به منظور تکمیل تلاش‌های دیپلماتیک است.

استولنتبرگ و لودریان همچنین در مورد روابط ناتو با روسیه، ماجرای «آلکسی ناوالنی» منتقد کرملین و اوضاع در بلاروس گفت‌وگو کردند. دبیرکل ناتو تاکید کرد که ناتو تحولات بلاروس را از نزدیک رصد می‌کند و  مردم بلاروس حق تعیین آینده خود را دارند.

دبیر کل ناتو چندی قبل با دخالت در امور داخلی بلاروس، انتخابات اخیر در این کشور را زیر سئوال برده بود. دبیر کل ناتو قبل از حضور در نشست وزرای دفاع اتحادیه اروپا در برلین، پایتخت آلمان در سخنانی خواستار «برگزاری انتخابات آزاد وعادلانه» در بلاروس شد و گفت: «ناتو در پی ایجاد تشکیلات نظامی در منطقه نیست بنابراین هرگونه تلاش از سوی رژیم بلاروس برای استفاده از ناتو به عنوان بهانه یا عذری برای سرکوب تظاهرکنندگان در این کشور کاملا اشتباه و غیرموجه است.»

رئیس‌جمهور بلاروس  آمریکا را عامل پشت پرده ناآرامی‌های کشورش دانسته و پیشنهادها  برای میانجیگری جهت مذاکره بین دولت و مخالفان را رد کرده  است.