ترامپ گزینه خود را برای دیوان عالی آمریکا تا شنبه معرفی می‌کند

 دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌گوید تا روز شنبه آینده جانشین قاضی روث بیدر گینزبرگ در دیوان عالی آمریکا را معرفی می‌کند.

او در این خصوص و در کاخ سفید به خبرنگاران گفت از میان پنج گزینه‌ای که در نظر داشته است، اکنون بر یکی دو کاندیدا متمرکز است.

وی از سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است، خواسته که تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، گزینه او برای کرسی دیوان عالی را تایید کند.

ترامپ اظهار داشت: «من ترجیح می‌دهم که قبل از انتخابات دراین‌باره رای‌گیری شود. ما زمان زیادی داریم.»

قاضی گینزبرگ قرار بود در سال ۲۰۱۶ و پس از انتخابات ریاست جمهوری خود را بازنشسته کند، اما پیروزی ترامپ باعث شد به رغم بیماری سرطان لوزالمعده، این پست را حفظ کند.

ایمی کانی برت و باربارا لاگوا، دو قاضی منصوب دونالد ترامپ در دادگاه‌های تجدید نظر گزینه‌های محتمل‌تری هستند.

روث بیدر گینزبرگ، قاضی لیبرال روز جمعه بر اثر سرطان لوزالمعده در ۸۷ سالگی درگذشت. این رخداد فرصت بزرگی را در اختیار ترامپ و حزب او گذاشته تا ترکیب قضات دیوان عالی را ۶ بر ۳ به نفع محافظه‌کاران تغییر دهد.

از آنجا که تصمیمات این نهاد در رابطه با مسائلی چون سقط جنین، بهداشت و درمان، حق مالکیت اسلحه، مجازات اعدام و اختیارات رئیس جمهور بر زندگی آمریکایی‌ها اثرات قابل توجهی دارد، جایگزینی گینزبرگ به مناقشه‌ای در عرصه سیاست آمریکا تبدیل شده است.

۵۳ عضو سنای آمریکا جمهوری‌خواه هستند و ۴۷ عضو دمکرات. دمکرات‌ها برای توقف رای‌گیری درباره جایگزین قاضی گینزبرگ نیاز دارند دست‌کم چهار سناتور جمهوری‌خواه با رای‌گیری پیش از انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کنند. اما تاکنون تنها دو سناتور جمهوری‌خواه چنین کرده‌اند.