خاخام صهیونیست درباره عادی‌سازی روابط به بن‌سلمان چه گفت؟

 « مارک اشنایر» خاخام صهیونیستی و مشاور پادشاه بحرین اعلام کرد که « خالد بن سلمان » معاون وزیر دفاع سعودی و برادر ولیعهد سعودی به وی اطمینان داد که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی یک مسئله زمان بر است.

در همین راستا خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از اشنایر با اشاره به حمایت « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از عادی سازی روابط و مخالفت « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان با این موضوع اعلام کرد که که اختلاف میان پدر و پسر مخفیانه نیست .

خاخام اسرائیلی افزود که خالد بن سلمان گفته که بزرگترین اولویت برادرش انجام اصلاحات در اقتصاد عربستان است و معتقد است بدون اسرائیل هرگز موفق نخواهیم شد.

اشنایر در نیویورک اقامت دارد و پیش از این در عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس مذاکراتی را برای تقویت روابط با یهودیان و رژیم اسرائیل انجام داده است.

«ترکی الفیصل» شاهزاده سعودی که سالها به عنوان رئیس اطلاعات و سفیر کشورش در ایالات متحده برای مدت کوتاهی خدمت می‌کرد ، اخیراً تأکید کرد که هرگونه گفت‌وگو در مورد اختلاف نظر بین پادشاه و ولیعهد (در مورد عادی سازی) فقط حدس و گمان است.

تحلیلگران و ناظران معتقدند که بعید است عربستان تا زمانی که ملک سلمان در راس قدرت است، روابط خود را با رژیم اسرائیل رسمی کند.

همزمان با توافق بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی، عربستان اجازه داد که امارات از حریم هوایی عربستان برای پروازهای تل‌آویو به ابوظبی استفاده کند که این تصمیم یک روز بعد از دیدار « جراد کوشنر» داماد و مشاور « دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با ولیعهد سعودی در ریاض اتخاذ شد.

 روزنامه آتلانتیک به نقل از محمد بن سلمان در آخرین سفر وی به ایالات متحده در آوریل 2018 نوشت: منافع بسیاری برای ما در مشارکت با اسرائیل وجود دارد.

در آن زمان اظهارات بن سلمان در قالب حمایت از عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی تعبیر شد.

ملک سلمان در تماس تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در 6 سپتامبر بار دیگر بر تعهد خود به ابتکار صلح عربی (تشکیل کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتختی قدس شرقی در مقابل عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل) است، تاکید کرد.

اگرچه پادشاه سعودی، امور عربستان را به پسرش محمد بن سلمان سپرد؛ اما او گاهی در این امر دخالت می‌کند.

فلسطینیان با انتقاد از توافق نامه‌های عادی سازی امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، آن‌ها را خیانت به فلسطین اشغالی و مسجد الاقصی و همچنین علیه آرمان‌های فلسطین دانستند.