تحویل اولین «اف-۳۵» به امارات حداقل ۷ سال زمان می‌برد

 بعد از اظهارات روز گذشته برخی منابع درباره زمان امضای تفاهمنامه اولیه فروش جنگنده‌های «اف-۳۵» به امارات عربی متحده، امروز جزئیات بیشتری درباره این قرارداد تسلیحاتی منتشر شد.

به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی طی کنفرانس روزنامه «جروزالم‌پست» گفت که حداقل ۷ سال زمان می‌برد تا اولین جنگنده اف-35 به امارات تحویل داده شود.

این در حالی است که گزارش روز قبل خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع مطلع، منبی بر تصمیم واشنگتن برای فروش اف-۳۵ به امارات عربی متحده باعث نگرانی شدید مقامات رژیم صهیونیستی شده است.

در این گزارش آمده است: «آمریکا و امارات امیدوارند تفاهمنامه‌ اولیه‌ای را برای فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به این کشور [حاشیه] خلیج [فارس] در ماه دسامبر امضا کنند». 

با این حال آمریکا در حال بررسی نحوه فروش این جنگنده‌ها به امارات است تا توافقات چندین ساله بین واشنگتن و تل‌آویو برای حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی حفظ گردد.

یکی از گزینه‌هایی که واشنگتن در حال بررسی آن است، افزایش احتمال ردیابی جنگنده‌های اف-۳۵ اماراتی توسط رادارهای اسرائیلی باشد اما هنوز مشخص نیست که شرکت لاکهید مارتین قرار است این کار را با کاستن از میزان رادارگریز بودن جنگنده‌هایی که به ابوظبی می‌فروشد انجام دهد یا آمریکا رادارهای پیشرفته‌تری به تل‌آویو ارائه می‌کند.

امروز همچنین «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که به آمریکا سفر کرده در دیدار با مسئولان آمریکایی ضمن تاکید بر لزوم حفظ برتری نظامی تل‌آویو در غرب آسیا، خواستار حفظ امنیت تل‌آویو توسط واشنگتن شد.

اسپر نیز در این باره گفت: «سنگ‌بنای روابط نظامی ما، حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه است. آمریکا به این امر متعهد بوده و وزارت دفاع نیز خود را مکلف به آن می‌داند».