اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه کوبا

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) آمریکا روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای از تغییرات نظارتی در مقررات کنترل دارایی‌های کوبا خبر داد که سبب محدود شدن برخی معاملات خاص مربوط به اسکان در املاک مشخص شده در لیست املاک ممنوعه کوبا می‌شود.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا همچنین فهرستی از املاک ممنوعه کوبا را اعلام کرد که این فهرست شامل ۴۳۳ ملکی می‌شود که تحت مالکیت و کنترل دولت کوبا یا برخی از افراد نزدیک به دولت این کشور قرار دارند.

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: امروز و به عنوان بخشی از ادامه مبارزه علیه ظلم کمونیست‌ها اعلام می‌کنم که وزارت خزانه داری مسافران آمریکایی را از اقامت در املاک متعلق به دولت کوبا منع خواهد کرد.

در ادامه بیانیه صادره از سوی ترامپ در این خصوص آمده است: ما همچنین محدودیت‌های بیشتری را بر واردات الکل و تنباکو از کوبا اعمال می‌کنیم.

آمریکا همچنین فروش و صادرات برخی کالا‌های خارجی به دولت کوبا را ممنوع کرد. این تحریم‌ها شامل کالا‌هایی می‌شود که در آن‌ها از مواد و قطعات آمریکایی استفاده شده است.

«برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا اوایل مهرماه جاری در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن سیاست‌های واشنگتن علیه هاوانا، تصریح کرد؛ محاصره اقتصادی، مالی و تجاری آمریکا علیه کوبا که همچنان پس از گذشت ۶۰ سال ادامه دارد، مانع اصلی در مسیر توسعه این کشور است.

رودریگز افزود: آمریکا در طول ماه‌های گذشته تدابیر جنایتکارانه و غیرمتعارفی را برای ممانعت از تأمین سوخت در کوبا به اجرا درآورده است.

وزیر امور خارجه کوبا اضافه کرد: دولت ترامپ همکاری کوبا با ونزوئلا و عدم تمایل هاوانا برای کمک به سرنگونی دولت «نیکلاس مادورو» را بهانه‌ای برای تشدید فشار‌ها قرار داده است.

وی همچنین در این سخنرانی، ضمن تأکید دوباره بر حمایت کشور کوبا از ونزوئلا در برابر آمریکا، گفت: اقدامات آمریکا خطر جدی برای صلح و امنیت منطقه محسوب می‌شود.

تحریم‌ها و محدودیت‌های اعلامی پس از آن مطرح می‌شود که در تاریخ ۱۰ سپتامبر سال جاری، دونالد ترامپ محدودیت‌های پیشین اعمالی کشورش علیه کوبا را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده بود. در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برخی از تحریم‌های این کشور علیه کوبا کاهش یافت، اما ترامپ دوباره محدودیت‌های مذکور را برقرار کرد.