تیم ترامپ برای کناره‌گیری از قدرت پس از انتخابات آماده می‌شود

 برغم گمانه زنی‌ها در خصوص امتناع دونالد ترامپ از پذیرش شکست احتمالی در انتخابات نوامبر، تیم او در حال برنامه زیری برای انتقال قدرت هستند.

این روز‌ها در بال غربی کاخ سفید، یکی از سازمان یافته‌ترین بخش‌های عملیاتی دولت در حال طرح ریزی برای انتقال قدرت احتمالی پس از انتخابات سوم نوامبر است.

در حالی که رئیس جمهور آمریکا از ماه‌ها قبل تلاش کرده تا شبهه تقلب در انتخابات را با توسل به هر حربه‌ای در اذهان عمومی این کشور بوجود آورد، اما کریس لیدل، از دستیاران ارشد او مدتهاست که در دفتر بال غربی وقت خود را صرف برنامه ریزی در خصوص انتقال قدرت احتمالی بعد از سوم نوامبر کرده است. دستیار ارشد ترامپ در هفته‌های اخیر همکاری نزدیک با یک هماهنگ کننده فدرال انتقال قدرت آغاز کرده است.

دموکرات‌ها مدتهاست نسبت به امتناع ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست ابراز نگرانی می‌کنند. اولین بار هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ نسبت به این موضوع هشدار داد.

مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ، طی اظهاراتی تاکید کرد که رئیس جمهور کنونی آمریکا در صورت شکست در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری این کشور، قدرت را به صورت مسالمت‌آمیز تحویل منتخب مردم آمریکا نخواهد داد. رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تعهدش به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در صورت شکست در انتخابات گفت: «خواهیم دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در جمع هوادارانش اظهار کرد: ما برنده می‌شویم، نمی‌بازیم مگر اینکه تقلب کنند، نمی‌توانیم اجازه دهیم تقلب کنند.

ناظران سیاسی با توجه به این اتهامات بایدن و ترامپ علیه همدیگر پیش‌بینی می‌کنند احتمالا در این دور از انتخابات آمریکا، انتقال قدرت با چالش‌های جدی روبرو خواهد شد. برخی هدف قرار دادن رای‌گیری پستی از سوی ترامپ را به تلاش او برای ایجاد بی‌اعتمادی عمومی نسبت به سیستم انتخاباتی تعبیر می‌کنند.