انصراف شهردار نیویورک از نشست شهرداران 'گروه 20' به میزبانی سعودی

  «بیل دو بلیسیو» شهردار نیویورک در پاسخ به دعوت یک گروه حقوق بشری از شرکت در نشست شهرداران جهان در عربستان سعودی انصراف داد.

دو بلیسیو روز پنج شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نشست مجازی شهرداران گروه 20 که قرار است آخر ماه جاری به میزبانی عربستان سعودی برگزار شود شرکت نخواهد کرد.

یک گروه حقوق بشری از شهرداران شهرهای بزرگ جهان خواسته در نشستی که سعودی‌ها در آستانه سالگرد قتل « جمال خاشقچی » خبرنگار سعودی برگزار خواهند کرد شرکت نکنند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، ائتلاف بین‌المللی حقوق بشری در نامه‌ای از شهرداران لندن، نیویورک، برلین، پاریس، رم، لس آنجلس و مادرید که از جمله دعوت شدگان به این نشست هستند، درخواست کرده آن را مورد تحریم قرار دهند.

این نامه از شهرداران فوق می‌خواهد با عدم حضور در این نشست، گامی روشن در راستای خاتمه دادن به نقض حقوق بشر در عربستان سعودی بردارند.

شهردار نیویورک در متن بیانیه خود آورده است، بحران جهانی ویروس کووید-19 نشان داد که همکاری میان شهرهای جهان چقدر مهم و حیاتی است. اما ما نمی‌توانیم بدون ایستادگی مقابل بی عدالتی جهان را رهبری کنیم. من از همه همکارانم می‌خواهم برای حفاظت از حقوق بشر به من ملحق شده و از نشست گروه 20 شهرهای مهم جهان انصراف دهند.

دو بلیسیو، پیش از این نیز از پادشاهی عربستان سعودی به خاطر جنگ علیه مردم یمن انتقاد کرده بود.

جمال خاشقچی روز ۱۰ مهرماه ۱۳۹۷ (۲ اکتبر) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی ناپدید شد. مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

منابع مختلف از جمله دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا شواهدی را از نقش محمد بن‌سلمان در ترور خاشقچی افشا کرده‌اند.