شکنجه غیر نظامیان یمنی توسط افسران سعودی و اماراتی

 سازمان حقوق بشری «سام» که مقر آن در ژنو است در گزارشی اعلام کرد که عناصر وابسته به دولت مستعفی یمن در استان حضر موت اقدام به ربودن و شکنجه دهها غیر نظامی یمنی تحت نظارت ائتلاف سعودی کرده اند.

بر اساس این گزارش، سعودی ها و اماراتی ها بر روند شکنجه غیر نظامیان یمنی که در جریان عملیات به اصطلاح ضد القاعده در استان حضر موت بازداشت شده اند نظارت دارند.

این شهروندان یمنی به زندان مرکزی المکلا منتقل شده اند و برخی از آنها بدون محاکمه به زندان ذهبان واقع در عربستان سعودی برده شده اند.

در گزارش این سازمان حقوق بشری آمده است که در میان بازداشت شدگان چند نوجوان نیز به چشم می خورند. آنها از سال ۲۰۱۶ تاکنون در بازداشت به سر می برند.

همچنین، یمنی های بازداشت شده در زندان الطین که تحت نظارت نظامیان سعودی است شکنجه شده اند. زندان الطین یک مرکز بازداشت سِری در جنوب شهر سئون به شمار می رود. در گزارش سازمان حقوق بشری سام آمده است که افسران سعودی و یمنی در روند شکنجه بازداشت شدگان دست دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ژوئن ۲۰۱۸ از زندان های سِری امارات در جنوب یمن و شکنجه بازداشت شدگان از جمله تعرض جنسی به آنها در این زندان ها پرده برداشته بود.

نهادهای حقوق بشری، نظامیان اماراتی و هم پیمانان محلی آنها را مسئول شکنجه یمنی ها در زندان های مختلف این کشور از جمله زندان بدنام الریان در شهر المکلا می دانند.