درخواست اردوغان از مکرون برای تجهیز ترکیه به سامانه پدافند هوایی اروپا

 خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از منابع ترکیه‌ای آگاه اعلام کرد این کشور از فرانسه خواسته است تا اجازه دهد آنکارا به سامانه پدافند هوایی اروپا مجهز شود.

بر اساس اعلام این منابع، در تماس تلفنی که به تازگی میان رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه و امانوئل مکرون، همتای فرانسوی اش برقرار گردید، اردوغان از او خواست از مخالفت با تولید مشترک سامانه پدافند موشکی SAMP/T که شرکت اروپایی یوروسام (Eurosam) را تولید می‌کند، دست بردارد.

همچنین بر اساس یک منبع آگاه در کاخ الیزه که نخواست نامش فاش شود، مکرون در پاسخ به اردوغان گفت ترکیه باید هدف خود را در سوریه پیش از آنکه سامانه ساخت اروپا برای استقرار در ترکیه مورد بررسی قرار گیرد، مشخص کند.

این در حالی است که طبق اعلام بلومبرگ، ترکیه به غرب هشدار داده که به بررسی‌ها برای خرید سامانه موشکی ادامه می‌دهد.

بر اساس این گزارش، این اقدامات در کنار درخواست‌های مکرر ترکیه از آمریکا برای سامانه پاتریوت نشانگر آن است که آنکارا فرصت دیگری را به همپیمانان غربی خود داده تا سامانه پدافند هوایی خود را به این کشور ارائه دهند. همچنین این مسأله در زمانی صورت می‌گیرد که مکرون در کنار یونان و قبرس در مسأله اختلافات اقلیمی شان با ترکیه در آب‌های مورد مناقشه در دریای مدیترانه ایستاده است.

آنکارا با پاریس در سال‌های اخیر در خصوص امکان مشارکت آنکارا در تولید سامانه‌های موشکی اروپایی و نیز استقرار این موشک‌ها در ترکیه، گفتگو‌های مختلفی را به انجام رسانده است.

سال گذشته میلادی، ترکیه موفق شد چند باتری سامانه موشکی پیشرفته «اس-۴۰۰» را با وجود مخالفت‌های آمریکا، تحویل بگیرد.