موضوع فلسطین و مسلمانان روهینگیا، نیاز به وجود سازمان ملل قدرتمند را ثابت می‌کند

فری‌مالیزیا تودی، «محی‌الدین یاسین» نخست وزیر مالزی در سخنرانی خود از طریق ویدئوکنفرانس برای مجمع عمومی سازمان ملل، با اشاره به مسئله فلسطین و مسلمانان روهینگیا، از ضرورت اصلاحات در سازمان ملل و قدرتمندتر و بهتر شدن این نهاد بین‌المللی سخن گفت.

این مقام ارشد مالزی در سخنان خود از ضرورت اصلاح این سازمان برای اجرای بهتر عدالت تاکید کرد. او همچنین از حق وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت انتقاد کرد.

به اعتقاد نخست‌وزیر مالزی برای رسیدن به صلحی پایدار در غرب‌آسیا، رژیم صهیونیستی باید ملزم به انجام وظایف و تعهدات خود شود. 

و تاکید کرد: «اولین اقدام باید توقف شهرک‌سازی های غیرقانونی باشد، دوم باید نیرو‌های صهیونیست از سرزمین‌های اشغالی و کشور‌های عربی خارج شوند و سومین اقدام این است که باید به پناهندگان فلسطینی حق بازگشت به سرزمینشان داده شود. چهارمین قدم باید بازگرداندن بیت‌المقدس به حالت اولیه خود باشد و آخرین مورد این است که باید این سرزمین اعتبار خود را دوباره به دست آورد».

یاسین در انتهای سخنانش تاکید داشت موضع مالزی در این زمینه روشن و شفاف است و الحاق غیر قانونی «منشور حقوق بشر»، «کنوانسیون ژنو» و «قطعنامه‌های شورای امنیت» را نقض می‌کند.