ردپای فشارهای آمریکایی-سعودی در تشکیل نشدن دولت جدید لبنان

 «مصطفی ادیب» که در دهم شهریور مأمور به تشکیل کابینه جدید لبنان شده بود دیروز (پنجم مهرماه) انصراف خود را از این موضوع اعلام کرد و عقب کشید.

وبگاه خبری تحلیلی «النشره» لبنان امروز یکشنبه در گزارشی در این خصوص، به نشست اخیر ادیب با «علی حسن الخلیل» (از جنبش امل) و «حاج حسین خلیل» (حزب الله) پرداخت و نوشت، این دیدار موفق نبود و دو گانه شیعی، همچنان شاهد مخالفت سرسختانه مصطفی ادیب در انتخاب یک وزیر شیعه به عنوان وزیر دارایی از میان لیست ده نفره ارائه شده از جانب حزب‌الله و امل بودند و ادیب از پذیرفتن این لیست امتناع کرد.

در ادامه این گزارش آمده، از نظر دوگانه شیعی، نخست‌وزیران سابق یعنی «فواد السنیوره»، «نجیب میقاتی» و «تمام سلام» همان کسانی هستند که در پشت پرده به هم خوردن تشکیل کابینه و اعمال فشار بر ادیب برای ندادن امتیاز قرار دارند.

النشره افزود: فرانسه تا لحظات آخر انصراف ادیب را رد کرد زیرا آن را یک سیلی به «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور، ملت لبنان، طبقه سیاسی و بویژه جریان هشت مارس و متحدان حزب‌الله می‌دانست و آنها از حجم فشارهای مستمر بر لبنان و خودشان آگاهند.

این وبگاه لبنانی ادامه داد، تلاش برای شکست طرح فرانسه برای لبنان از روز دهم ارائه این طرح و با اعمال تحریم‌های آمریکا بر دو وزیر سابق یعنی علی حسن خلیل وابسته به امل و «یوسف فینانوس» وابسته به جریان «المرده» (از متحدان مقاومت) آشکار شد.

عربستان سعودی یک روز پس از اعلام طرح « سعد الحریری » نخست‌وزیر سابق، برای جلوگیری از تشکیل دولت لبنان وارد عمل شد؛ زیرا از نظر ریاض تشکیل یک دولت با حضور حزب‌الله مجاز نیست؛ سخنرانی «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی در سازمان ملل نیز هشداری واضح برای الحریری، ادیب و نخست‌وزیران سابق لبنان بود مبنی بر اینکه تشکیل دولت با این شروط ممنوع است. النشره سپس مدعی شد: موضع [کارشکنانه] آمریکا و عربستان سعودی خشم دوگانه شیعه و ایران را برانگیخته و (این مواضع) از حجم فشارها علیه ایران، حزب‌الله، متحدان حزب‌الله و ملت لبنان حکایت می‌کند.

در همین ارتباط، تحلیلگر و سردبیر روزنامه البناء لبنان فاش کرد که عربستان سعودی از طریق واسطه‌هایی به سعد الحریری پیام تهدید آمیزی فرستاده و گفته است اگر به ادیب در تشکیل کابینه کمک کند، از قدرت حذف خواهد شد.