اعلام وضعیت فوق‌العاده در ارمنستان

به دنبال از سرگیری درگیری بین آذربایجان و ارمنستان و اعلام وضعیت فوق العاده  در هر دو کشور، کشورهای دیگر از جمله آلمان و ایران از هر دو طرف درخواست کرده‌اند به درگیری خاتمه داده شود.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان یکشنبه بعد از ظهر از این دو کشور همسایه خواست به فوریت به درگیری و خصومت خاتمه دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به دور تازه درگیری بین باکو و ایروان خواستار توقف فوری درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگو بین دو کشور شد و آمادگی ایران را برای استفاده از ظرفیت‌های خود به منظور برقراری آتش بس و گفت‌وگو اعلام کرد.

 منطقه «قره‌باغ کوهستانی» بار دیگر پس از سه ماه صحنه درگیری و زد و خورد نیروهای ارتش ارمنستان و جمهوری آذربایجان است و شبح جنگ بار دیگر بر این منطقه سایه افکنده است.دو روز پیش سفارتخانه‌های آمریکا در باکو و ایروان، در بیانیه‌ای از تمامی شهروندان آمریکایی خواستند تا به منطقه مورد اختلاف وارد نشوند، گویا از وقوع درگیری‌ها خبر داشتند.

اولین درگیری‌ها از بامداد امروز آغاز شدو وزارت دفاع آذربایجان صبح یکشنبه اعلام کرد که مواضع و شهرک‌های مرزی این کشور از سوی نیروهای مسلح ارمنستان هدف خمپاره قرار گرفته که تلفاتی از میان نظامیان و غیرنظامیان به همراه داشته است.

باکو در ادامه از انجام اقدامات تلافی‌جویانه خبر داد و افزود واحدهای پیشرفته ارتش آذربایجان در حال به کار بستن اقدامات تلافی‌جویانه برای سرکوب تحرکات نیروهای ارمنی هستند تا از امنیت جمعیت غیرنظامی که نزدیک خط مقابله نظامی زندگی می‌کنند اطمینان یابند. 

این در حالی است که «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان ساعتی قبل حکومت نظامی در این کشوراعلام کرد. به گزارش خبرگزاری «رویترز» نخست وزیر ارمنستان با اعلام برقراری حکوکت نظامی از ساکنان قره باق کوهستانی خواست به پناهگاه‌ها بروند.

 خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نیز به نقل از سخنگوی منطقه قره باغ کوهستانی گزارش داد که شهر «استپانکرت» مورد حملات توپخانه‌ای  آذربایجان  قرار گرفته است.