ترکیه در تنش بین باکو و ایروان مداخله نکند

نخست وزیر جمهوری ارمنستان یکشنبه بعد از ظهر نسبت به هرگونه مداخله محتمل ترکیه در تنش بین ایروان و باکو هشدار داد.

خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در این زمینه گزارش داد که نخست وزیر ارمنستان از جامعه بین‌المللی خواسته تا اطمینان حاصل کند ترکیه از هرگونه دخالت احتمالی  بابت درگیری در منطقه قره باغ کوهستانی خودداری می‌کند. وزارت خارجه ترکیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای بار دیگر حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام و تاکید کرد که کمک‌ها و حمایت‌های لازم را در اختیار آذربایجان قرار خواهد داد.

این در حالی است که  نخست وزیر ارمنستان ساعتی قبل حکومت نظامی در این کشور اعلام کرد. به گزارش رویترز،  نخست وزیر ارمنستان با اعلام برقراری حکوکت نظامی از ساکنان قره باغ کوهستانی خواست به پناهگاه‌ها بروند.

اولین درگیری‌ها بین این دو کشور همسایه از بامداد امروز آغاز شد و هر دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کنند.

باکو از انجام اقدامات تلافی‌جویانه خبر داده و گفته واحدهای پیشرفته ارتش آذربایجان در حال به کار بستن اقدامات تلافی‌جویانه برای سرکوب تحرکات نیروهای ارمنی هستند تا از امنیت جمعیت غیرنظامی که نزدیک خط مقابله نظامی زندگی می‌کنند اطمینان یابند. وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرده که نیروهای این کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربایجانی را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکونی ساقط کرده‌اند. وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام «حالت جنگی» کرده و از تمامی نیروهای خود خواسته است تا در آماده‌باش کامل قرار گیرند.

دو روز پیش از آغاز درگیری‌ها، سفارت آمریکا در باکو و ایروان از شهروندان آمریکایی خواسته بود وارد منطقه مورد مناقشه نشوند.