بخت ترامپ برای پیروزی در انتخابات اندک است

 وب‌سایت پولیتیکو در گزارش خود به شرایط حاکم بر انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا پرداخته است. این گزارش بخت ترامپ را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اندک ارزیابی می‌کند.

در این گزارش آمده است: کسری بودجه آمریکا در سال جاری سه برابر شده و به 3.3 تریلیون دلار رسیده است که بیشترین میزان در تاریخ آمریکاست و اقتصاد با کاهش 31.7 درصدی در سه ماهه دوم سال 2020 بدترین تجربه خود را پشت سر می گذارد. همچنین کسری تجارت در بالاترین سطح خود طی 12 سال گذشته قرار دارد. از سوی دیگر نرخ اعتماد مصرف کنندگان آمریکایی به پائین ترین سطح خود طی شش سال گذشته رسیده و آمار بیکاران به 700 هزار نفر در یک هفته رسیده که آماری بی سابقه است. اوضاع نامساعد حتی باعث شد تا کشاورزی آمریکا نیز با وجود کمک‌های دولتی وضعیت نامساعدی داشته باشد.

از سوی دیگر، آمار روزانه مرگ و میر کرونا در آمریکا همچنان روبه افزایش است و حال به بیش از 200 هزار نفر رسیده است. در طرف دیگر ماجرا اختلافات سیاسی و شکاف دو حزب رقیب در آمریکا به موضوع تعیین قاضی دیوان عالی این کشور معطوف شده و دونالد ترامپ در اقدامی عجولانه به دنبال تعیین فوری جانشین برای قاضی تازه فوت شده دیوان عالی است.

معمولا وقتی رؤسای جمهور آمریکا برای دومین بار نامزد انتخاباتی می شوند،‌ آن‌ها تحت این پرسش قرار می گیرند که در دوران آن‌ها آمریکا بهتر از چهار سال گذشته شده است یا خیر؟ پاسخ به این سوال در سال‌های 1984، 1996، و 2012 در دوره رؤسای جمهور رونالد ریگان، بیل کلینتون و باراک اوباما مثبت بوده است، اما آمریکایی ها در سال 1980 به جیمی کارتر برای به دست گیری دومین دور ریاست جمهوری نه گفتند. حال در سال 2020 نیز فضای انتخاباتی آمریکا بسیار نگران کننده به نظر می رسد.

موضوع اعتراضات در آمریکا نیز دیگر موضوعی است که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است. تداوم این اعتراضات باعث شده تا فرهنگ سیاسی آمریکا دچار هرج و مرج و افول شود و از سوی دیگر این مشکلات آگاهی ها درباره بی عدالتی روزمره در آمریکا را برجسته کرده است.

در پایان این گزارش به عدم تلاش جمهوری خواهان برای افزایش مشارکت در انتخابات اشاره شده و نویسنده تاکید دارد که این روند بسیار خطرناک است. به گفته نویسنده ترامپ با وعده هشدار درباره «مگ و میر آمریکایی‌ها» روی کار آمد، اما در حال حاضر آمریکا دارای بیشترین آمار مرگ و میر است.