چاووش اوغلو: آماده انجام هر اقدامی برای حمایت از جمهوری آذربایجان هستیم

 وزیر خارجه ترکیه در چهارمین روز تنش‌های میان ایروان و باکو اعلام کرد در صورت درخواست حمایت نظامی از سوی جمهوری آذربایجان ، آنکارا هر اقدامی که لازم باشد، انجام خواهد داد.

مولود چاووش اوغلو روز چهارشنبه با تکرار مواضع دولت ترکیه در قبال مناقشه قره باغ گفت آنکارا آماده حمایت از آذربایجان در هنگام تشدید اوضاع است.

وزیر خارجه ترکیه افزود: ما می‌خواهیم مسئله (قره باغ) به طور اساسی حل شود. ما برای این کار تلاش‌های زیادی انجام داده ایم، اما همه چیز بی فایده بود. ما همیشه در کنار آذربایجان بوده ایم - چه در میدان جنگ و چه پشت میز مذاکره. ما به همبستگی خود (با آذربایجان) ادامه می‌دهیم.

 چاووش اوغلو گفت ارمنستان سرزمین‌های آذربایجان را اشغال کرده است و برابر دانستن دو کشور غیر قابل قبول است. وزیر خارجه ترکیه افزود حمایت فرانسه از ارمنستان با حمایت از اشغالگری در جمهوری آذربایجان برابری می‌کند.

از ابتدای آغاز دور تازه درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در روز یکشنبه، ترکیه صراحتا در حمایت از دولت باکو اعلام موضع کرده است. از آغاز تنش و درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مقامات دو کشور درباره اعزام مزدور از سوریه و کشور‌های خاورمیانه‌ای اتهاماتی را علیه هم مطرح کردند.

منطقه ارمنی نشین «ناگورنو-قره باغ» (قره باغ کوهستانی) در جنوب شرق جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴ میلادی به کنترل نیرو‌های ارمنستان درآمد و از آن پس با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد. با این حال هیچ یک از کشور‌های جهان حتی خود ارمنستان نیز این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نمی‌شناسند و سازمان ملل متحد نیز همچنان آن را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند.