واکنش ولادمیر پوتین به بحران بلاروس

بنابر اعلام کرملین (کاخ ریاست‌جمهوری روسیه) « ولادیمیر پوتین » و همتای بلاروسی وی در تماسی تلفنی درباره وضعیت بلاروس بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در این کشور گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، کرملین اعلام کرد دو رئیس‌جمهور در این تماس ابراز اطمینان کردند مشکلات بوجود آمده در بلاروس به زودی حل خواهد شد.

به دنبال برگزاری انتخابات ماه اوت در بلاروس که به پیروزی لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد آرا منتهی شد موجی از اعتراضات در این کشور در اعتراض به نتیجه انتخابات به راه افتاده که همچنان ادامه دارد.

«سوتلانا تیخانوفسکایا»، رقیب اصلی لوکاشنکو در این انتخابات تنها ۱۰.۱۲ درصد آراء انتخاباتی را به دست آورد اما تاکنون نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس را به رسمیت نشناخته است.

تیخانوسکایا بعد از شکست در انتخابات به کشور لیتوانی گریخت و در آنجا ضمن اتهام زنی درباره تقلب در انتخابات، در حال رایزنی و دیدار با مقام‌های آمریکایی و برخی کشورهای اروپایی علیه لوکاشنکو است.

سران اتحایه اروپا در ادامه اقداماتی که به بحران این کشور دامن می‌زند، ضمن به رسمیت نشناختن دولت بلاروس، شامگاه پنجشنبه با تحریم بلاروس به ریاست‌جمهوری لوکاشنکو موافقت کردند.

در راستای همین مواضع مداخله‌جویانه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد قصد دارد به زودی با رهبر مخالفان بلاروس گفت‌وگو کند. پیش‌تر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با وی دیدار کرده بود.