نقش مهم مردان در اعتیاد زنان

گروه اجتماعی- بررسی های کارشناسان و آسیب شناسان اجتماعی نشان می دهد، اکنون اعتیاد از شکل سنتی مردانه خارج شده و زنان در حال ربودن گوی سبقت از مردان هستند.

به گزارش افکارنیوز، به گفته کارشناسان مردان معتاد امروزی معمولا تمایلی به ترک اعتیاد نداشته و این مساله بر زندگی خانوادگی آنها تاثیرات بسیار منفی به جا می گذارد به طوری که همسران این افراد به دنبال شکست در تلاش‌های مکرر برای نجات همسران معتاد خود، خواسته یا ناخواسته سرانجام ناامید شده و تحت تاثیر همسران خود پا در این راه بی بازگشت اعتیاد می گذارند و همراه همسران به استعمال مواد می پردازند.

به گفته کارشناسان، در بیش از 70 درصد زنان معتاد، همسران معتاد و پس از آن پدران و برادران معتاد عامل اصلی آلوده شدن این زنان به اعتیاد هستند به طوری که این مردان در مرحله نخست بساط مصرف خود را در خانه و در نزد این زنان گسترانده و پس از مدتی که احتمال دستگیری آنها حین خرید و فروش مواد بالا می رود، زنان و دختران خود را به دنبال این کار می فرستند و به تدریج برای اینکه از آنها حرف شنوی داشته باشند زنان را مجبور به استفاده مواد مخدر می کنند.

متاسفانه در جامعه ما تابوی اعتیاد در میان مردان شکسته شده و بسیاری از افراد معتاد بدون خجال از عمل خود تحت تاثیر انگ های اجتماعی قرار نمی گیرند اما زنان معتاد که معمولا قربانی مردان در گرایش به سمت اعتیاد هستند همواره از سوی افراد جامعه و حتی افراد خانواده با انگ های مختلفی مانند «بدنمامی»، «بی‌حیثیتی»، «بی‌آبرویی»، «تن‌فروشی»، «رسوایی» و «سرخوردگی» و ... مواجه می شوند در حالی که خود معلول علل مختلف هستند.

انگ های اجتماعی به ویژه از سوی افراد خانواده و فامیل سبب شده تا بسیاری از زنان معتاد برای نجات خود اقدامی نکنند زیرا دائم در هراس بدنامی و ... قرار دارند؛ این زنان همواره در حال پنهان کردن اعتیاد خود هستند اما پس از مدتی با تاثیرات مواد مخدر بر سلامت و شکل ظاهری چاره ای جز اطلاعت محض از همسر یا پدر و برادر نداشته و برای تامین مواد مصرفی خود دست به هر کاری که آنها بگویند یا بخواهند؛ می زنند.

 بسیاری از زنان معتاد جامعه همواره در معرض خشونت های فیزیکی، جنسی و ... هستند اما متاسفانه تا کنون اقدامات حمایتی مناسب از این عده انجام نشده و همان طور که ذکر شد کمتر زن معتادی حاضر به مراجعه به مراکز حمایتی و ترک اعتیاد است.

با توجه به سهم 10درصدی زنان از تعداد کل معتادان کشور باید گفت اعتیاد به سمت زنانه شدن در حال حرکت است و نمی توان دیگر بر روی این معضل سرپوش گذاشت و منکر آن شد بنابراین ضرورت دارد تا مسوولان دستگاه ها و ارگان های مختلف با هشدارهای لازم به زنان به ویژه در خانواده های آسیب دیده و یا در معرض آسیب آنها را با عوارض اعتیاد و ... آشنا ساخته و مانع گرایش زنان به سمت استعمال مواد مخدر شوند.

با توجه به اقدامات فراوانی که در زمینه مقابله با مواد مخدر در جامعه انجام می شود می توان گفت هنوز کار مناسبی در زمینه اعتیاد زنان انجام نشده و در این زمینه مسوولان و ارگان های مختلف قصور کرده اند بنابراین از مسوولان انتظار می‌رود جدی‌ تری و سریعتر با انجام اقدامات موثر پیشگیرانه در حوزه اعتیاد زنان و اعمال سیاست‌های موثرتر در زمینه کاهش آسیب و درمان زنان معتاد گام های اساسی بردارند.

اگر مسوولان واقعا به دنبال کنترل اعتیاد زنان هستند در گام نخست باید مراکز درمانی ویژه این افراد را توسعه داده و از تمرکز 100درصدی بر برنامه‌های درمانی برای معتادان مرد بکاهند و در گام های بعدی آسیب‌های مهمی مانند فقدان حساسیت درباره اعتیاد زنان، کمبود حمایت از خانواده و دوستان برای ترک و ... را در قبال زنان رفع کرده و بستر را برای ترک اعتیاد زنان فراهم سازند زیرا در غیر این صورت در سال های آینده شاهد افزایش چند برابری جمعیت زنان معتاد در جامعه خواهیم بود.