فقر؛ علت اصلی فرزند فروشی زنان معتاد

گروه اجتماعی – خرید و فروش نوزادان از جمله خبرهایی است که باعث تعجب بسیاری از افراد جامعه شده است؛ متاسفانه در چند سال اخیر آسیب های اجتماعی به ویژه در بخش زنان آنچنان افزایش یافته که اکنون شاهد افزایش آمار زنان معتاد و خیابان خواب و تولد نوزادان بی هویت باشیم.

 

به گزارش افکارخبر، تا چند سال قبل تعداد زنان کارتن خواب و معتاد در جامعه بسیار کم و انگشت شمار بود اما به دلیل بی توجهی نهادهای مسوول در ساماندهی این افراد و همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه اکنون تعداد این زنان در جنوب تهران چندین برابر شده و در بوستان ها و کوچه ها و پس کوچه های جنوب تهران به راحتی می توان این افراد را مشاهده کرد.

رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران درباره علل تمایل زنان معتاد به فروش نوزادان خود گفت: فقر و نداشتن آینده روشن سبب شده تا زنان معتادی که ناخواسته باردار می شوند، اقدام به فروش فرزندان خود کنند.

مصطفی اقلیما با بیان این مطلب افزود: برخی از دختران جوان معمولا به دلیل فقر و آسیب های اجتماعی از خانه خارج شده و به بیشتر آنها فرار و زندگی در خیابان ها را به ادامه زندگی در کنار سایر افراد خانواده ترجیح می دهند و متاسفانه در خیابان ها مورد تعرض و سوء استفاده قرار می گیرند و در مواجهه با بارداری های ناخواسته یا اقدام به سقط های غیر قانونی می کنند و جان و سلامت خود را در مخاطره می اندازند و یا با وعده و وعیدهای افراد سودجو و دلالان ترجیح می دهند در ازای گرفتن مبلغی فرزند خود را بدنیا آورده و واگذار کنند.

وی اظهار کرد: بسیاری از این دختران معتاد هستند و نمی توانند در طول دوران بارداری به سلامت خود و خورد و خوراک و ... برسند و حتی معاینات متداول این دوره را انجام نمی دهند پس هرگونه احتمال خطری برای آنها و فرزندانشان وجود دارد.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته بسیاری از نهادهای اجتماعی و حمایتی به دلیل افزایش این موارد نتوانسته اند به وظایف خود به خوبی عمل کنند و این گونه زنان با مشکلات فراوان در جامعه رها شده اند بنابراین طبیعی است که برای گذران زندگی و تامین مواد مخدر و ... دست به هر کاری دست بزنند.

وی بیان کرد: همان طور که یکی از اعضای شورای شهر چندی پیش اعلام کرد بسیاری از نوزادان این مادران معتاد به بیماری مبتلا هستند و دلالان تنها برای سودجویی اقدام به خریدن این کودکان بی گناه می کنند.

اقلیما توضیح داد: موضوع خرید و فروش نوزادان مختص دوره کنونی نیست بلکه سال های طولانی است که این کار انجام می شود برای نمونه می توان به زنانی اشاره کرد که در کوچه ها و خیابان ها نوزادی را در آغوش دارند و یا بر کمر خود بسته اند که این کودک در حالت خواب آلودگی به سر می برد و این زنان و کودکان با برانگیختن حس ترحم انسان ها اقدام به تکدی گری می کنند.

وی ادامه داد: اکثر این کودکان فرزند واقعی این افراد نیستند بلکه از سوی باندهای تکدی گری اجاره داده شده اند و برای ساکت نگه داشتن نوزادان به آنها داروهای خواب آور و یا مواد مخدر خورانده می شود.

وی گفت: این کودکان از دوران نوزادی در قالب کودکان کار در جامعه مشغول فعالیت می شوند و متاسفانه تاکنون نهادهای حمایتی و اجتماعی و انتظامی نتوانسته اند با دلالان و سوء استفاده کنندگان از این کودکان برخورد کنند.

اقلیما عنوان کرد: نهادهای حمایتی و اجتماعی و به ویژه دولت باید از زنان کارتن خواب و ... حمایت کنند زیرا این افراد دچار آسیب های اجتماعی بیشتری می شوند.

وی افزود: البته تنها زنان معتاد و کارتن خواب اقدام به فروش فرزندان خود نمی کنند بلکه در حاشیه شهر و به اصطلاح حلبی آبادها نیز خانواده هایی زندگی می کنند که فرزندان زیادی دارند و به دلیل بیکاری و فقر قادر به پرداخت حداقل هزینه ها نیستند گاهی اوقات این خانواده در صورت بچه دار شدن ترجیح می دهند فرزند خود را در قبال دریافت مبلغی به خانواده های متمکن و پولدار واگذار کنند زیرا بر این باروند که زندگی فرزندشان در این صورت بسیار بهتر خواهد بود.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: این خانواده معمولا برای واگذاری فرزندان خود به دنبال افراد پولدار هستند و به درخواست دلالان و واسطه های باندهای تکدی گری پاسخ نمی دهند و حاضر نیستند فرزند خود را به این افراد بدهند زیرا بر این باورند زندگی در فقر بهتر از تکدی گری و گدایی و داشتن سرنوشت نامشخص است.

وی اظهار کرد: البته خانواده های بدون فرزند به دلیل روند طولانی و شرایط ویژه ای که باید برای فرزند خواندگی داشته باشند معمولا مدت زمان زیادی در نوبت به سر می برند که برخی از این خانواده ها ترجیح می دهند از راه های غیر قانونی سرپرستی نوزادی را قبول کنند و به همین دلیل واسطه ها خانواده های پرجمعیت و بی بضاعت را پیدا کرده و با پرداخت مبلغی نوزاد آنها را خریداری می کنند و به چنین خانواده هایی می دهند.

وی خاطر نشان کرد: در این صورت ممکن است خانواده های پذیرنده فرزند در آینده و یا برای گرفتن شناسنامه و اوراق هویت نوزادان دچار مشکل شوند که به همین دلیل به این عزیزان توصیه می شود از راه های قانونی اقدام به گرفتن سرپرستی فرزند کنند.

اقلیما گفت: سازمان های حمایتی و مسوول مانند بهزیستی نیز بهتر است با کوتاه کردن روند بررسی ها، خانواده های بدون فرزند را از بلاتکلیفی درآورند و در صورت احراز شرایط و داشتن صلاحیت های لازم نسبت به بخشیدن سرپرستی کودکان به آنها اقدام کنند.

وی در پایان تاکید کرد: با حمایت از خانواده های بی بضاعت و مادران معتاد و فقیر به راحتی می توان مانع انجام تخلفاتی مانند فرزند فروشی شد بنابراین وظیفه دولت است تا از این افراد آسیب پذیر حمایت های لازم را انجام دهد.