ساخت 1.1 میلیون دستگاه خودرو در کشور

محمدعلی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران اظهار اضافه کرد: در خیلی از بخش‌ها، رکود را از بین برده‌ایم؛ هفته گذشته طی بازدیدی از شرکت سایپا مطلع شدیم که میزان تولید این شرکت در مردادماه، 50 هزار دستگاه بوده است که نسبت به سال‌ها و ماه‌های اخیر، یکی از بالاترین میزان تولید است و اعلام شد که 60 هزار نفر برای محصولات این شرکت ثبت‌نام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اینکه برخی محصولات کم‌کیفیت یا بی‌کیفیت بوده، غیرقابل انکار است و این صنعت ماست و باید راه‌حلی پیدا کنیم که این صنعت بهبود پیدا کند و این راهکارها به‌صورت نسبی در برخی بخش‌ها پیدا شده است.

نجفی ادامه داد: در شرکت سایپا، قراردادی با شرکت سیتروئن که بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی فرانسوی محسوب می‌شود، به ارزش 300 میلیون دلار بسته شده است تا با مشارکت دو طرف، سایت این شرکت در کاشان راه‌اندازی شود و تولید خودروهایی که در سطح اروپا قابل عرضه است، از اواخر امسال آغاز خواهد شد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های دولت، حضور بخش خصوصی بوده و رئیس‌جمهوری در چند جلسه تأکید کردند که خودروسازان، به وزارت صنعت برنامه راهبردی ارائه دهند تا روشن شود که ظرف چند سال آینده می‌توانیم به‌صورت آزاد در بازار جهانی حضور پیدا و رقابت کنیم.

امسال 1.1 میلیون دستگاه خودرو در کشور ساخته می‌شود

مشاور امور اقتصادی رئیس‌جمهوری اضافه کرد: برای این رقابت سرمایه، تکنولوژی، تغییر مدیریت در بخش‌ها و زمان نیاز است؛ صنعت خودرو این کار را آغاز کرده، ضعف‌ها و اشکالاتی دارد و این درست است.

نجفی بیان داشت: امسال پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو در کشور ساخته شود که بخش عمده‌ای در داخل استفاده می‌شود؛ اما تلاش داریم جای پایی در بازارهای جهانی پیدا و روزی اعلام کنیم 35 درصد تولیدات خودروی داخل در خارج از کشور به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: مؤسسه مکنزی بعد از مطالعه و تحقیق، گزارش‌هایی از مباحث اقتصادی در کشورهای مختلف برای سیاست‌گذاران، مدیران و سرمایه‌گذاران منتشر می‌کند و سرمایه‌گذاران و... بر این اساس تصمیم می‌گیرند که در چه بخش و کشوری سرمایه خود را استفاده کنند.

مشاور امور اقتصادی رئیس‌جمهوری ادامه داد: در آخرین گزارش‌های این مؤسسه اعلام شده که ظرف 20 سال آینده، صنعت خودروی ایران ارزش تولیدات خود را به چهار برابر افزایش می‌دهد؛ یعنی از 8.5 میلیارد فعلی در سال به 35 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه این شرکت معتبر بین‌المللی، خصوصی و مستقل است و بدون جانب‌داری در خصوص مسائل اقتصادی، تحقیق و سپس نتایج را منتشر می‌کند، گفت: اعلام کردند ایران با برنامه‌ریزی درست می‌تواند ظرف پنج سال آینده تولید خودروی خود را به 2 میلیون و 500 هزار دستگاه در سال برساند.

نجفی افزود: خوشبختانه پیش‌بینی ما در بحث رکود در سه ماه اول تحقق پیدا کرد و رشد اقتصادی در این مدت نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته، 4/4 درصد بود.

مشاور امور اقتصادی رئیس‌جمهوری افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر سال، رشد اقتصادی سالانه به پنج درصد برسد و این به معنی عبور از رکود است؛ نشانه‌های عبور از رکود در بخش‌های مختلف صنعتی را شاهد هستیم و یک نمونه آن صنعت خودرو است.