پروژه ای که به مقصد نرسید

ناصر رمضانی:تأمین سرانه‌های بهداشتی و درمانی و توسعه زیرساخت‌های مرتبط، متناسب با جمعیت مستقر در شهرها ضرورتی است که در فقدان آن، بروز مشکلات، معضلات و دشواری‌های بسیار، قطعی خواهد بود و بدون تردید در نبود چنین امکاناتی، تحمیل هزینه‌های سنگین مالی و جانی به افراد نیازمند و متقاضی دریافت خدمات درمانی، دور از انتظار نیست.

با چنین اوصافی، هر آنچه بر بار جمعیتی افزوده شود، افزایش امکانات مرتبط با این عرصه نیز ضروری خواهد بود، با این‌وجود در شهرستان‌های قدس و ملارد(درمجموع با ۸۰۰ هزار نفر جمعیت)، یک‌تخت بیمارستانی مجهز و تخصصی مطلوب وجود ندارد.

شهرستان شهریار نیز با ۷۵۰ هزار نفر جمعیت با کمبودهایی در این عرصه مواجه بوده، اما در مقایسه با شهرستان‌های هم‌جوار اشاره‌شده، به‌مراتب از وضعیت و شرایط مطلوب‌تری برخوردار است.

اگرچه بیمارستان ۳۱۳ تختخوابی امام خمینی(ره)، پس از ۲۰ سال همچنان در حال احداث است و تنها در طول دو سال اخیر شاهد حصول توفیقات مطلوبی در این عرصه بوده‌ایم که بنابر اظهارات برخی مسئولان با رایزنی‌ها و پیگیری‌های مستمر، ۳۰ درصد از پیشرفت فیزیکی این پروژه حاصل‌شده، اما به هر ترتیب بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و امام سجاد(ع) در کنار بیمارستان تخصصی نور، بخشی از نیازها و الزامات موردنیاز این حوزه را تأمین می‌کند و از این حیث، یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های غربی استان تهران از لحاظ امکانات درمانی و در مقایسه با شهرستان‌های هم‌جوار(قدس و ملارد) به‌مراتب در شرایط مطلوب‌تری قرار دارد.

مراجعه متقاضیان دریافت خدمات درمانی قدس و ملارد به بیمارستان‌های شهریار

وضعیت کنونی بیمارستان در حال ساخت شهرقدس

منیژه مزروعی یکی از ساکنان شهرستان شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم تقویت و توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در این خطه از غرب استان تهران اظهار داشت:اگرچه در ظاهر شهریار ازلحاظ سرانه تخت بیمارستانی در مقایسه با قدس و ملارد از شرایط مطلوب‌تری برخوردار است، اما سرریز متقاضیان دریافت خدمات درمانی از شهرستان‌های هم‌جوار، شرایطی را ایجاد کرده که عملاً امکان خدمات‌دهی مناسب به‌تمامی متقاضیان را دشوار ساخته است.

وی افزود:بر اساس آنچه در رسانه‌های محلی عنوان‌شده، درمجموع و در سه شهرستان شهریار، قدس و ملارد یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت استقرار دارد و بدون تردید ارائه خدمات به متقاضیان برخورداری از تخت بیمارستانی با چنین حجمی از جمعیت امکان‌پذیر نخواهد بود.

مزروعی گفت:اخیراً افتتاح بیمارستان نور شهریار، روزنه امیدی برای مردم این خطه ایجاد کرده، اما نباید این واقعیت را ازنظر دور داشت که اکثریت مردم ساکن در این شهرستان‌ها، امکان برخورداری از خدمات درمانی بیمارستان نور را که به‌صورت خصوصی ارائه خدمات می‌کند را  نخواهند داشت، زیرا تأمین و پرداخت هزینه‌ها در چنین مجموعه‌ای، برای بسیاری از مردم امکان‌پذیر نیست.

می‌طلبد مسئولان استانی و شهرستانی، نگاه ویژه‌ای را به این منطقه لحاظ کنند تا در صورت اضطرار و در مواقع اورژانسی، سلامت و حیات مردم، قربانی کمبودِ امکانات در این عرصه نشود

این شهروند ساکن شهریار عنوان کرد:می‌طلبد مسئولان استانی و شهرستانی، نگاه ویژه‌ای را به این منطقه لحاظ کنند تا در صورت اضطرار و در مواقع اورژانسی، سلامت و حیات مردم، قربانی کمبودِ امکانات در این عرصه نشود.

۲۰ سال انتظار برای افتتاح بیمارستان امام خمینی(ره) زیبنده مسئولان نیست

ناصر مهریزی یکی از کارمندان بخش خصوصی و ساکن در منطقه امیریه شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد:این شهرستان از هفت شهر تشکیل‌شده که جز در بخش مرکزی، هیچ‌گونه امکانات مناسبی برای ارائه خدمات درمانی در آن تعبیه نشده است.

وی افزود:بر اساس اظهارات مسئولان، بیمارستان ۳۱۳ تختخوابی واقع در بخش مرکزی نیز قریب به ۲۱ سال پیش کلنگ زنی شده که همچنان بعد از گذشت دو دهه، عملیات احداث آن به اتمام نرسیده است.

این شهروند شهریاریِ ساکنِ امیریه عنوان کرد: زیبنده مسئولان نیست که بعد از گذشت ۲۰ سال، نتوانسته‌اند چنین پروژه‌ای را به اتمام برسانند.

مهریزی عنوان کرد:بسیاری از متقاضیان دریافت خدمات درمانی، عطای حضور در مراکز درمانی شهریار را به لقایش می‌بخشند و با حضور در مراکز درمانی کرج و تهران، پیگیر روند درمانی خود می‌شوند، زیرا حضور بیمارانی از قدس و ملارد، امکان ارائه خدمات به ساکنان شهرستان شهریار را با محدودیت‌هایی جدی مواجه ساخته است.

 بیمارستان۴۰ تختخوابی قدس فاقد امکانات مناسب است

شهرستان قدس با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت، یکی از متراکم‌ترین مناطق از حیث جمعیتی محسوب می‌شود اما علیرغم چنین جمعیت انبوهی، تنها مرکز درمانی تعبیه‌شده در آن، به بیمارستان تأمین اجتماعی معطوف می‌شود که بنا بر اظهارات ساکنان این خطه، فاقد هرگونه امکانات مناسبی است.

مریم شرفی دانشجوی کارشناسی ارشدِ رشته حقوق و ساکن در شهرستان قدس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد:به نظر بنده اِطلاق عنوان بیمارستان به این مجموعه تنها بر روی کاغذ امکان‌پذیر است و در مقام عمل شاهد ارائه خدمات مناسبی در  این قالب نیستیم.

اِطلاق عنوان بیمارستان به این مجموعه تنها بر روی کاغذ امکان‌پذیر است و در مقام عمل شاهد ارائه خدمات مناسبی در  این قالب نیستیم

وی افزود:عملیات احداث بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی قدس که ظاهراً از پروژه‌های مصوب سفر ریاست جمهوری به این منطقه به شمار می‌رود نیز مدت‌ها است در رکود و تعطیلی به سر می‌برد.

شرفی عنوان کرد:جای تأسف است که نماینده وقت مردم در مجلس شورای اسلامی و برخی مسئولان پیشین، سال گذشته با قاطعیت خبر از افتتاح این پروژه در سال ۹۵ می‌دادند، اما عملاً شاهد پیشرفت قابل‌توجهی در این پروژه نیستیم و بعید به نظر می‌رسد با چنین روندی و در آستانه فصل سرما و بارندگی، پیشرفت خاصی در این پروژه حاصل شود.

وی  گفت:انتظار می‌رود مسئولان از دادن وعده‌های بی‌ثمر پرهیز کنند، زیرا چنین خُلف وعده‌هایی به اعتماد عمومی مردم به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی آسیب می‌رساند.

عدم بهره‌برداری از بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی قدس در زمان مقرر قابل پیش‌بینی بود

خدابخش محمد زاده پودینه عضو شورای اسلامی شهر قدس از نخستین مسئولانی بود که سال گذشته طی مصاحبه‌هایی، از روند احداث بیمارستان قدس ابراز نگرانی کرد.

وی سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به رکود این پروژه و عدم تأمین اعتبارات موردنیاز، عنوان کرد:علیرغم برخی اظهارات در خصوص تزریق و تخصیص بودجه موردنیاز، سرعت و شتاب مناسبی در اجرای طرح مشاهده نمی‌شود و به نظر می‌رسد با چنین اوصافی، بهره‌برداری از این پروژه طبق زمان‌بندی تعریف‌شده میسر نخواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر قدس در گفت‌وگوی مجدد با خبرنگار مهر ضمن یادآوری اظهارات سال گذشته گفت: وضعیت فعلی بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی قدس با اوصافی که از سال گذشته شاهد آن بودیم، قابل پیش‌بینی بود.

وی افزود:علیرغم گزارش‌ و اخبار مَسِرَت بخشی که بعد از سفر رئیس‌جمهور در ارتباط با این پروژه به گوش می‌رسید، اما بعد از مدتی این طرح با انسدادهایی جدی مواجه شد و شواهد و قرائن، مؤید این واقعیت بود که امکان بهره‌برداری از فاز نخست  این پروژه در زمان‌بندی تعیین‌شده(آذرماه ۱۳۹۵)وجود ندارد.

پودینه گفت:گزارش‌هایی که از انباشتِ پی‌درپی مطالبات پیمانکار در سال گذشته به ما واصِل می‌شد، نویدبخش نبود و در حال حاضر شاهد هستیم که بعد از گذشت قریب به یک سال و اندی از این پروژه، تنها اسکلت و بلوکِ طرح تعبیه‌شده و همچنان پروژه در تعطیلی به سر می‌برد.

سازمان مدیریت برای تحقق وعده‌های دولت تلاش کند

محمد زاده پودینه با بیان پیشرفت قریب به ۱۵ درصدی پروژه عنوان کرد:سازمان مدیریت برای تحقق وعده‌های دولت تلاش هر چه بیشتری را لحاظ کند تا محرومیت‌های شدید در عرصه امکانات درمانیِ شهرستان قدس که عمده ساکنان آن کارگر هستند، مرتفع شود.

وی افزود:نیازی بالاتر از تأمین زیرساخت‌های درمانی و سلامت در این خطه از غرب استان تهران وجود ندارد و در شرایطی که حوزه سلامت از جدی‌ترین دغدغه‌های این منطقه به شمار می‌رود، امیدواریم دستگاه‌های مسئول و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش هر چه بیشتری را در این خصوص لحاظ کنند.

تسریع عملیات احداث بیمارستان در اولویت فرمانداری قدس قرار دارد

محسن ضرغام فرماندار قدس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش برخی محدودیت‌های مالی و اعتباری در کُندیِ روند عملیات اجرایی و پیشرفت بیمارستان قدس عنوان کرد:چندی پیش طی بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی که متولی اصلی ساخت بنای این طرح است و پیگیری‌های استاندار تهران و معاون  عمرانی این مجموعه، بخشی از اعتبارات تخصیص‌یافته پرداخت شد و در حال حاضر پیمانکار درصدد تجهیز کارگاه بوده تا فعالیت عمرانی این پروژه از سر گرفته شود.

وی افزود:در آستانه برگزاری جلسه‌ای مهم در استانداری هستیم و به طور مشخص در خصوص این طرح، مذاکرات و رایزنی‌های لازم در دستور کار قرار دارد.

 ضرغام گفت:تسریع عملیات اجرایی پروژه و بهره‌برداری از این طرح، از اولویت‌های جدی و اساسیِ فرمانداری قدس محسوب می‌شود و برای تحقق و حصول توفیقات هر چه بیشتر در این خصوص، تلاشی مُجِدانه را لحاظ خواهیم کرد.

 به هر ترتیب مردم شهرستان قدس در غرب استان تهران همچنان منتظر عمل مسئولان به وعده های داده شده هستند و ارتقای سرانه بهداشتی و درمانی را یکی از مطالبات جدی خود می دانند و امیدوارند روزی برای پیگیری امور درمانی خود به مناطق اطراف مراجعه نکنند.