دولت سیب زمینی را به قیمت واقعی خریداری نمی کند

محمد باطبی اظهار داشت: با توجه به اینکه نام شهرستان فیروزکوه در استان و یا کشور توسط سیب زمینی و یا دیگر محصولات کشاورزی نظیر انار و گردو شناخته می شود اما گاهی تعهدات مسولین در زمینه هموار نمودن بازار مناسب برای این محصولات به خصوص سیب زمین کم رنگ است.

وی گفت: کاشت سیب زمینی در شهرستان فیروزکوه در زمینهای با مساحت زیاد و با حجم انبوهی صورت می گیرد و میانگین سالیانه برداشت این محصول از سطح مزارع زیر کشت شهرستان به بیش از 40 هزار تن می رسد.

باطبی ادامه داد: در همین راستا و بعد از پایان یافتن فصل برداشت سیب زمینی و انبار کردن این محصول توسط کشاورزان شاهد آن بودیم دولت این محصول را به ازای هر کیلو گرم 360 تومان خریدار است.

رئیس هیت مدیره تعاونی کشاورزان شهرستان فیروزکوه با اشاره به اینکه هزینه های هنگفتی از قبیل تامین بذر ،هزینه آبیاری و نگهداری دوره ای ،شخم زدن و ... شامل کشاورزان می شود افزود: با احتساب هزینه های بیان شده در زمان برداشت هر کیلو سیب زمینی برای کشاورزی حدود هزار تومان محسابه می شود.

وی ادامه داد :این در حالی است که قیمت دولت برای خرید تضمینی این محصول 360تومان بوده که ضرر فاحشی بر کشاورزان وارد خواهد آمد.

dsc_2391

باطبی نقش مسئولین شهرستان را در قیمت گذاری سالیانه را بسیار حساس و مهم دانست و گفت : با توجه به اینکه مسئولین مرتبط از هزینه های انجام شده برای پرورش این محصول مطلع هستند آیا سزاست در این شرایطی که ده ها تن سیب زمینی در انبارهای کشاورزان تلمبار شده به صورت غیر منصفانه قیمت گذاری شوند.

رئیس هیئت مدیره تعاونی کشاورزان شهرستان فیروزکوه با اشاره به اینکه تبلیغ ملی برای این محصول و سعی در صدور آن به کشورهای همسایه می تواند راه گشایی حل این موضوع باشد گفت :اگر مانند انار ،سیب زمینی فیروزکوه به درستی در کشور و استان تبلیغ شود کشاورزان دیگر نیاز نیست اینگونه به جیب دولت نگاه و می توانند بازار خصوصی را هم در این زمینه از آن خود کنند.

باطبی در پایان از مسئولین شهرستان خواست تا با تجدید نظر در مورد قیمت این محصول مساعد حال کشاورزان برای فروش آن باشند.