دریافت سود دوران مشارکت توسط بانک مسکن عادلانه نیست

صبح امروز در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان و متقاضیان مسکن مهر برگزار شد، نماینده متقاضیان از مشکلات و دغدغه‌های مردم در بحث افزایش قیمت و تاخیر‌ها سخن گفت.

نبی‌الله قدیری نماینده متقاضیان مسکن مهر در این جلسه ضمن اعلام خرسندی از ورود مجلس به مسکن مهر، اظهار داشت: در ابتدا قرار بر این بود 18 ماهه این واحدها تحویل متقاضیان شود اما با گذشت پنج سال هنوز آن هجده‌ماه فرا نرسیده است.

 

وی افزود: در زمان ثبت‌نام در اطلاع‌رسانی‌ها در ذهن متقاضیان نقش بست که با 12 میلیون تومان صاحب خانه می‌شوند اما در حال حاضر با افزایش 120 درصدی روبرو هستیم.

 

قدیری ادامه داد: در مراحل مختلف به دلیل تورم این مبالغ با توجه به دستورالعمل شماره سه افزایش و این روند تا به امروز ادامه و‌ به مبالغ نجومی رسیده که مورد اعتراض تمام متقاضیان است.

 

نماینده متقاضیان اضافه کرد: حدود 806 میلیارد تومان از آورده متقاضیان صرف تامین تاسیسات زیربنایی، روبنایی، تامین آب، برق، گاز و آماده‌سازی شده که این موارد جز وظایف متقاضیان نبوده است.

 

وی تصریح کرد: این مبالغ علاوه بر هزینه انشعابات از حساب متقاضیان کسر شده که وزارتخانه‌های نیرو و نفت هم هزینه انشعابات و هم هزینه احداث شبکه‌های انتقال آب، برق و گاز را دریافت کرده است.

 

قدیری اظهار کرد: در تاخیرهای به وجود آمده متقاضیان هیچ نقشی نداشتند زیرا به تعهدات مالی خود عمل کردند اما این تاخیرها باعث شده بانک مسکن اقدام به دریافت سود دوران مشارکت از متقاضیان از 3 میلیون و 500 تا 6 میلیون تومان کند.

 

نماینده متقاضیان افزود: یا باید از این مبلغ صرف نظر شود و یا اگر می‌خواهند دریافت کنند از مقصر این تاخیر دریافت کنند، حال که متقاضیان تقصیری در دیرکرد تحویل ندارند بانک این مبالغ را از شرکت عمران و یا شرکت سازنده دریافت کند.

 

وی ادامه داد: صراحتا اعلام می‌کنیم، اخیرا توسط مسؤولان قیمت نهایی برخی فازها اعلام شده است اما این مبالغ در توان متقاضیان نیست و ‌نمی‌توانند پرداخت کنند.

 

قدیری تصریح کرد: در فاز 11 به غیر از مبلغ 30 میلیون تومان که 5 میلیون هم سود دوران مشارکت به آن اضافه می‌شود و به 35 میلیون افزایش می‌یابد، مبلغ 40 میلیون نیز باید متقاضیان نقدا پرداخت کنند که پرداخت این مبالغ در توان متقاضیانی که قرار بود با 20 میلیون تومان صاحب خانه بشوند، نیست.

 

نماینده متقاضیان اضافه کرد: در فاز پنج که فقط یک کوه با فاز یازده فاصله دارد، برخی امکانات مسکن مهر توسط پیمانکار مانند کولر، پکیچ و رادیاتور حذف و اقدام به افزایش قیمت حداقل 5 میلیونی نسبت به فاز 11 شده است.

 

وی اظهار کرد: در فاز 8 علیرغم کاهش قیمت‌ها از 81 میلیون به 65 میلیون تومان، قیمت‌های نهایی از 69 تا 58 میلیون تومان اعلام شده که پرداخت این مبالغ نیز در توان متقاضیان نیست.

 

قدیری افزود: به صورت میانگین 10 میلیون تومان بابت هزینه آماده‌سازی و محوطه‌سازی از متقاضیان دریافت شده و یا می‌شود که نباید این مبلغ را به دلیل خود مالکی نبودن مسکن مهر از متقاضیان دریافت کنند که این اقدام نیز ظلمی مضاعف در حق مردم است.