جزئیات دفن نامناسب پرندگان مشکوک به بیماری آنفلوانزا در ملارد

پس از انتشار خبر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در غرب استان تهران و قرنطینه بیش از ۲۲ واحد مرغداری در شهرستان ملارد موجی از حساسیت‌های اجتماعی پیرامون این موضوع ایجاد شد.

براساس این گزارش از همان ساعات اولیه انتشار این خبر ،مسئولین محلی شهرستان ملارد با پاسخگویی مناسب در خصوص شایعات تلاش کردند واقعیت را به اطلاع اذهان عمومی برسانند. در این بین هم برخی مسئولین از جمله رییس دامپزشکی شهرستان ملارد صلاح دیدند که جواب تماس‌های مارا ندهد!

براساس آخرین گزارشات و پیگیری‌های خبرنگار ما مجتبی شاهقلیان معاون سیاسی انتظامی فرمانداری ملارد پیرامون خبر شیوع این بیماری در شهرستان ملارد از نظارت کامل اداره دامپزشکی و اداره بهداشت و درمان شهرستان در مقابله و کنترل شیوع این بیماری خبر داد.

همچنین دکتر غلامرضا عسگری مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملارد در گفت و گو با پایگاه خبری اقتدار ملارد با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص جلوگیری از انتقال این ویروس به موارد انسانی گفت: با انجام اقدامات پیشگیرانه و نظارت کامل بر مراحل دفن نمونه‌های آلوده اعلام کرد با حضور کارشناسان استانی تلاش کردیم تا این ویروس شیوع انسانی نداشته باشد.

اما با انتشار یک عکس در کانال تلگرامی خبرگزاری فارس با موضوع دفن نامناسب اجساد پرندگان مشکوک به بیماری در 10 کیلومتری ماهشهر موج تازه‌ای از شایعات و نگرانی‌ها را در مردم به خصوص ساکنین غرب استان تهران به وجود آورد.

screenshot_%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6-%db%b1%db%b1-%db%b3%db%b0-%db%b2%db%b3-%db%b4%db%b8-%db%b5%db%b6

از ساعات اولیه‌ی انتشار این عکس در فضای مجازی و کانال و گروه‌های تلگرامی موضوع را از مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملارد جویا شدیم. وی در گفت و گوی اولیه با خبرنگار ما خبر از ابلاغ دستور بررسی سریع موضوع علی رغم مشخص نبودن منطقه واقع در تصویر، به گشت‌های نظارتی را داد. عسگری دفن غیراصولی این پرندگان را توسط نیروهای دام پزشکی و یا انتقال آن‌ها از منطقه مردآباد به منطقه ملارد را برای اعلام نظر اولیه احتمال دانست.

عسگری مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملارد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اقتدار با اشاره به رصد کامل منطقه توسط گشت‌های این اداره و یافتن نقطه واقع در تصویر منتشر شده در فضای مجازی گفت: با یافتن منطقه مورد نظر مشاهده شد لاشه پرندگان توسط لودر به صورت کامل دفن شده و آهک و مواد مورد نیاز در دفن اصولی لاشه پرندگان آلوده نیز استفاده شده است.

img_2463_87595_87687

وی افزود: این موضوع با گزارش کامل و مستندات هم به معاونت سیاسی فرمانداری ملارد و هم به اداره دامپزشکی جهاد کشاورزی اعلام شده است. همچنین طی نامه‌ای دادستانی محترم شهرستان در جریان جزئیات قرارگرفته است.

عسگری با اشاره به لزوم برخورد با مسببین این اهمال کاری اذعان کرد: بروز این تخلفات اگرچه زیان بار و برطرف کردن آن لازم است اما آن چیز که از اهمیت بالایی برخوردار است برخورد قضایی و مجازات افراد دخیل در این تخلفات است.

وی افزود: لاشه پرندگان رها شده در منطقه از نوع بوقلمون بوده که در حال حاضر کاملاً مدفون شده است. نوع خاص این پرندگان می‌تواند در شناسایی متخلفین بسیار کارساز باشد.