شهردار
ورامین
ابقاء شد

صبح امروز در جلسه شورای شهر ورامین که با حضور 11 نفر از اعضا و شهردار ورامین برگزار شد طرح سوال از شهردار کلید خورد.

سیدرضا احمدی رئیس شورای شهر ورامین در ابتدای جلسه سئوالاتی را در رابطه با علل ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر ورامین که در نهایت منجر به حادثه فروریختن ساختمان 4 طبقه و فوت سه نفر از شهروندان شد، مطرح کرد.

علی حیدریان شهردار ورامین با اشاره به اقدامات انجام‌شده توسط شهرداری در رابطه با حادثه ریزش ساختمان اظهار داشت: از ابتدایی‌ترین لحظات این اتفاق تمام معاونت‌ها برای خدمت‌رسانی بسیج شدند، در حال حاضر هم برای ساکنان ساختمان فررویخته، 6 خانه براساس انتخاب و سلیقه خود افراد و توسط شهرداری رهن و اجاره و تجهیز شده است، با وجود اینکه برخی عقیده داشتند این کار به عهده شهرداری نیست.

وی در ادامه بیان کرد: از نظام مهندسی درخواست کردیم تا عملیات بازسازی را در محل ساختمان 4 طبقه شروع کنیم، سازه نگهبان را طراحی و با پیمانکار هم هماهنگ شدیم؛ اما دادگستری به ما اجازه کار نداد، چراکه مالک را موظف به انجام این کار می‌داند، مالک نیز تاکنون اقدامی انجام نداده که اگر دادگستری اجازه کار بدهد اجرای سازه نگهبان را شروع می‌کنیم.

شهردار ورامین سپس اظهار داشت: در رابطه با حادثه میدان چوب‌بری و آسیب فرد روشندل هم ما بلافاصله در میدان چوب‌بری و بیمارستان حاضر شدیم؛ اما نمی‌توان به طور قطع در این مورد اظهارنظر کرد و اینکه فردی از ارتفاع 6 متری سقوط کند و در این سطح مجروحیت داشته باشد منطقی نیست، در هر صورت ما منتظر نظر کارشناسان و بازبینی دوربین‌ها هستیم.

شهردار ورامین در ادامه پاسخ خود به سوالات طرح شده توسط اعضاء را با قرائت پیام مقام معظم رهبری در حادثه پلاسکو آغاز کرد و گفت: در بررسی علل و عوامل ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرها باید عوامل مختلفی از آن جمله مشایی بودن زمین‌ها، عدم مراجعه مالکان برای تفکیک زمین به شهرداری، عدم پرداخت سهم شهرداری، مشکلات اقتصادی و فقر مالی خانواده‌ها برای تهیه مسکن، مهاجرت به شهرهای مجاور پایتخت، افزایش جمعیت شهرها و نیاز به انجام پروژه‌های عمرانی و هزینه‌بر بودن آن، محدودیت‌های مأموران شهرداری در تخریب مازاد بر تراکم بناها و سوء‌استفاده مالکان از خلأ قانونی و فواصل مراجعه مأموران اشاره کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز 10 بهمن‌ماه است و حدود چهل روز تا پایان سال فرصت داریم و باید همه همّ و غمّ خود را بگذاریم برای درآمدزایی و پرداخت حقوق پرسنل، اگر این جلسات پرسش و پاسخ ادامه پیدا کند مجبوریم فرصت باقی مانده تا پایان سال را به پاسخگویی اختصاص دهیم و از پرداخت حقوق غافل شویم.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام محسن صدرایی عضو شورای شهر اظهار داشت: بهتر بود شهردار این پاسخ‌ها را به طور مکتوب در اختیار اعضا قرار می‌داد؛  اگر زمین و زمان هم مقصر باشند باید شهر مدیریت شود، و شورا به عنوان ناظر راهکارها را در اختیار شهردار قرار دهد.

وی همچنین بیان کرد: نماینده ما در کمیسیون ماده صد باید توضیح دهد که چند ساختمان غیرمجاز در شهر ساخته و حکم تخریب آن‌ها صادر شده است، که اگر این اتفاق بیفتد دیگر ساخت و ساز غیرمجاز در شهر صورت نمی‌گیرد.

عضو شورای شهر ورامین در ادامه افزود: باید جدای از احساسات، اندیشه‌ورزی کنیم و ببینیم آیا در این وضعیت صلاح است کاری کنیم که سیستم بیشتر فشل شود؟ نباید با مدیریت غلط وضعیت را بحرانی‌تر کنیم، مثلاً ما می‌گوییم آقای حیدریان نباشد، آیا فکر کردیم اگر آقای حیدریان نباشد چه کسی می‌تواند به جای وی قرار بگیرد که وضع بدتر از این نشود؟ کدام انسان عاقلی در این شرایط مدیریت این شهر را به‌عهده می‌گیرد؟ اکنون تغییر ترکیب مجموعه جز اینکه به مشکلات بیافزاید، فایده‌ای ندارد.

جعفر اردستانی یکی دیگر از اعضای شورای شهر ورامین نیز اظهار داشت: صحبت شهردار کارشناسانه بود؛ اما مانند مقاله‌ای بود که زمینه‌های تخلفات را بیان می‌کرد، اما پاسخ سئوال ما نبود، شهردار اصلاً پاسخی به ما نداد که قانع شویم، سوأل ما این است که شما چه تدابیری در رابطه با ممانعت از تخلفات انجام داده‌اید؟ اگر پلیس ساختمانی مشکل دارد چرا او را تغییر نمی‌دهید؟ اگر اکنون در مقابل تخلفات نایستید چند سال بعد باید چند برابر هزینه شود تا معبر باز شود؟ در این چند سال به فکر کدام درآمدزایی به جز ساخت و ساز غیرمجاز در شهر بوده‌اید که اکنون می‌گویید اگر شهردار تغییر کند حقوق کارکنان با مشکل مواجه می‌شود.

در انتهای جلسه سیدرضا احمدی رئیس شورای شهر ورامین تصریح کرد: ضوابط طرح تفضیلی کاملاً مشخص است و باید آن‌ها را رعایت کنیم، نمی‌توانیم بگوییم که چون فردی تمکن مالی ندارد اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز کرده است؛ این مسئله اصلاً ارتباطی به موارد موردنظر ما ندارد، به‌عنوان مثال کسی که اقدام به ساخت ساختمان 10 طبقه می‌کند کسی نیست که تمکن مالی نداشته باشد؛ بلکه مطمئناً از ثروت کافی برخوردار است، بنابراین افرادی که اقدام به ساخت وساز غیرمجاز می‌کنند مشکل مالی ندارند.

وی در ادامه بیان کرد: سوء‌استفاده افراد از فواصل بازدید پلیس ساختمانی برای بناهای 40-50 متری قابل توجیه است؛ اما برای ساختمان‌های بزرگ و چند طبقه، که از جرثقیل و ادوات بزرگ استفاده می‌کنند قابل قبول نیست، این نشان می‌دهد که این موضوع با هماهنگی برخی افراد در مجموعه شهرداری و خارج از آن صورت می‌گیرد که در نتیجه شهر را با معضل مواجه می‌کند، اگر از تخلفات ممانعت به‌عمل می‌آمد شاهد چنین حادثه تلخی نبودیم.

احمدی سپس تصریح کرد: نباید درآمد شهرداری صرف هزینه‌های شخصی در اتاق کارمندان شود، اگر به جای خرید کولرگازی برای فلان مسئول یا خرید ماشین برای کارکنان، ادوات آتش‌نشانی را افزایش دهیم هرگز در مواقع اضطراری دچار مشکل نمی‌شویم؛ بنابریان با توجه به موارد ذکر شده من از پاسخ‌های شهردار قانع نشدم.

در پایان جلسه بدون حضور شهردار و با حضور 11 عضو شورای شهر پیرامون قانع شدن اعضاء نسبت به پاسخ‌های شهردار رأی‌گیری انجام شد که 7 نفر اعلام کردند از پاسخ‌های شهردار قانع شده و در نهایت رئیس شورای شهر ورامین، براساس این رأی گیری و با استناد به ماده 73 قانون، طرح استیضاح از شهردار را منتفی اعلام کرد.