بی توجهی دولت به اولویت های حمل و نقل

گروه اجتماعی- تا پیش از امضای برجام، همه مسوولان از اعمال تحریم ها به عنوان دلیل اصلی فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و امکان پذیر نبوده واردات اتوبوس های جدید و ... نام می برند.

به گزارش افکارنیوز، پس از امضای برجام بسیاری از مردم منتظر ماندند تا ببینند دولت برای نوسازی این ناوگان چه اقداماتی انجام می دهد سرانجام انتظارها به سر رسید و دولت خبر از توافقات انجام شده با شرکتهای هواپیمایی بزرگ دنیا داد؛ خبری که سبب شوکه شدن عموم مردم شد زیرا بررسی ها نشان می دهد تنها تعداد معدودی از مسافران قادر به پرداخت هزینه سفر بااین ناوگان هستند و بیشتر افراد جامعه تا به حال حتی یک بار سوار هواپیما نشده اند.

در اینکه ناوگان حمل و نقل هوایی باید نوسازی شود اصلا شکی نیست اما مسوولان باید پاسخ دهند تردد اتوبوس هایی با عمر متوسط 20 تا 30 سال و حتی بیشتر در جاده های کشور چه توجیه عقلانی و منطقی دارد؟

حادثه تلخ جان باختن سربازان این مرز و بوم در تصادف جاده ای نشان می دهد مسوولان دولت یازدهم به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرکت در مسیر اولویت ها دقت چندانی نداشته اند زیرا با بخش ناچیزی از بودجه اختصاص داده شده برای خرید هواپیما می توان ناوگان حمل و نقل زمینی را نوسازی و تجهیز کرد.

بسیاری از جاده ها ومسیرهای زمینی کشور دارای  نقاط حادثه‌خیز فراوانی هستند که دولت به دلیل کمبود بودجه و در اختیار نداشتن منابع مالی، تاکنون قادر به اصلاح آنها نبوده است.

بنابراین به نظر می رسد مسوولان دولت یازدهم باید بار دیگر اولیوت سنجی انجام دهند زیرا بررسی ها نه چندان دقیق نشان می دهد بیش از 90 درصد سفرها در کشور به صورت زمینی و از طریق جاده ها و با وسایل شخصی و حمل و نقل عمومی انجام می شود بنابراین بهتر بود دولت بهسازی و نوسازی این ناوگان و ارتقای ایمنی جاده ها را در راس برنامه های خود قرار می داد و پس از مدتی نسبت به خرید هواپیماهای جدید اقدام می کرد.