عرضه داروهای قاچاق در برخی داروخانه ها

گروه اجتماعی-  دکتر ایرج خسرونیا با بیان این مطلب اظهار کرد: گاهی اوقات ممکن است هنگام تولید دارو در فرمولاسیون اشتباهاتی پیش آید البته در برخی از موارد احتمال وجود ایراد و مشکل در پروسه پس از تولید وجود دارد به این صورت که گاه مواد اولیه دچار مشکل هستند و دارو پس از تولید و هنگام مصرف به افراد حساسیت داده و به این صورت مسوولان متوجه مشکل می شوند.

به گزارش افکارنیوز، این متخصص داخلی بیان کرد: گاهی اوقات دیده شده داروهای تولید کارخانه های بزرگ و معروف دنیا به دلیل وجود ایراد از سطح بازارهای داخلی آن کشور و حتی سایر کشورها جمع آوری شده اند این مساله دلیل بر مشکل دار بودن تمام داروهای تولیدی نیست.

وی تصریح کرد: در پروسه تولید داروها، نمایندگانی از وزارت بهداشت و سایر ارگان های مسوول حضور دارند اما نمی توان منکر وجود مشکل شد.

وی درباره نگرانی خانواده ها از سلامت داروها و تمایل آنها به تهیه داروهای خارجی از بازارهای غیر رسمی مانند ناصر خسرو گفت: هیچ تضمینی نسبت به سلامت داروهای موجود در ناصر خسرو و بازارهای این چنینی وجود ندارد زیرا بررسی ها نشان می دهد بیشتر داروهای موجود در ناصر خسرو تاریخ مصرف گذشته بوده و دقیقا مشخص نیست کی و در کدام کشور ساخته شده اند.

وی ادامه داد: بیشتر این داروها به شیوه قاچاق وارد کشور می شوند که هنگام حمل به شرایطی مانند دمای مناسب و ... اصلا توجهی نمی شود بنابراین سلامت داروهای با گونه بازارهای اصلا مورد تایید نیست و معمولا تا افراد واقعا ناچار نشده باشند سراغ این داروها نمی روند.

وی تاکید کرد: مردم نباید نسبت به داروهایی که دارای مهر تایید وزارت بهداشت است نگانی داشته باشند زیرا سازمان غذا و دارو نسبت به سلامت این داروها مسوول بوده و جای نگرانی وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پنی سیلین و هر داروی دیگری ممکن است به برخی بیماران حساسیت دهد که معمولا عوارض مصرف مانند حسایت های پوستی، تنفسی، ناراحتی معده و ... در بروشورهای همراه دارو گوشزد شده است بنابراین بهتر است بیماران از مصرف داروهای خودسرانه پرهیز کرده و به توصیه های پزشکان عمل کنند.

خسرونیا خاطر نشان کرد: متاسفانه به طور صد درصد نمی توان مانع ورود و قاچاق دارو به کشور را گرفت به همین دلیل شاهد ورود داروهای قاچاق به بازار هستیم.

وی در پاسخ به این سووال که آیا داروهای قاچاق از طریق داوخانه ها عرضه می شوند، گفت: گاهی اوقات یک تا 2درصد داروخانه های کشور اقدام به فروش برخی داروهای قاچاق می کنند که در بازرسی از انبار این گونه داروخانه ها داروهای قاچاق و بودن مجوز کشف می شود.