بسته بودن سه بازارچه مرزی خراسان جنوبی کاهش صادرات را رقم زد

محمدرضا فخر با بیان اینکه در سال گذشته مجموع صادرات استان و ماده ۱۱۶ از طریق بازارچه های مرزی بالغ ۲۳۲ میلیون و ۷۶۲ هزار و ۹۷۶ دلار بوده است، گفت: مجموع صادرات از بازارچه های استان هشت درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته  بالغ بر ۴۴ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۲۹۸ دلار کالا استان از طریق بازارچه های مرزی صادر شده که این میزان نسبت به سال قبل از آن ۹۱ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به صادرات ۲۷۳ هزار و ۲۳۴ تن کالای تولیدی استان از طریق این بازارچه ها، بیان کرد: میزان صادرات استان از نظر وزنی نیز هفت درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

صادرات ۷۸۶ هزار تن کالا از بازارچه های مرزی استان

فخر ادامه داد: در مجموع طی این مدت ۷۸۶ هزار و ۳۷۳ تن کالا از بازارچه های مرزی صادر شده که از این نظر نسبت به سال ۹۳ حدود پنج درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به وجود چهار بازارچه مرزی در استان، گفت: هنوز هم سه بازارچه مرزی استان از سوی کشور افغانستان بسته‌ است و صادرات تنها از بازارچه میل ۷۸ انجام می‌شود.

رئیس بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون برای بازگشایی این بازارچه ها رایزنی های زیادی صورت گرفته و جای امیدواری نیز هست، بیان داشت: با توجه به پیگیری های دیپلماسی و پیگیری هایی که از طریق سفیر در حال انجام است امیدوار هستیم که این بازارچه ها در سال جاری مجدد بازگشایی شوند.

فاز نخست بازارچه ماهیرود نیازمند۲۴۷ میلیارد ریال اعتبار

فخر به برنامه های سال جاری برای توسعه زیرساخت های بازارچه های استان اشاره کرد و افزود: امسال پروژه محوطه سازی طرح توسعه بازارچه ماهیرود، جدول گذاری و خیابان گذاری فاز نخست، اجرای سکوهای تختی و بارگیری، ساخت سوله های ذخیره سازی در بازارچه ماهیرود دنبال می شود.

وی اضافه کرد: همچنین امسال تکمیل سوله چند منظوره، ایجاد ساختمان محل استقرار غرفه داران و تکمیل راه اندازی تاسیسات گاز رسانی را خواهیم داشت.

رئیس سازمان بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی بیان داشت: طبق برآوردهای انجام شده فاز نخست بازارچه مرزی ماهیرود نیازمند ۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار است.

به گفته وی زیرساخت های سایر بازارچه های مرزی کامل بوده اما در حال حاضر این بازارچه ها در حالت رکود هستند.