آزمونی که جمعیت بالای بیکاران استان را نشان داد

جمعه (20 فرودین ماه 1394) در شهر بیرجند آزمون استخدامی برگزار شد که حال و هوای روز جمعه را با دیگر روزهای جمعه متفاوت کرده بود.

 
آزمونی که خبر برگزاری آن در 10 اسفند سال گذشته منتشر شد و در آن درج شده بود که موسسه خدمات بهداشتی میلاد بیرجند به منظور تامین نیروهای اداری و درمانی بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس (ع) از میان واجدین شرایط دعوت به همکاری می‌کند.
 
خبر این استخدام و این که حدود 178 نفر در این آزمون استخدام خواهند شد، باعث شد تا امیدی برای بسیاری از افراد جویای کار ایجاد شود و در مهلت 10 روزه حدود 11 هزار و 200 نفر در این آزمون ثبت نام کنند.
 
آزمون استخدامی تأمین اجتماعی خراسان جنوبی
 
*برگزاری این آزمون در 4نوبت
 
تعداد شرکت کنندگان در این آزمون به قدری زیاد بود که در 4 نوبت در ساعت های 8، 11، 14 و 15 برگزار شد و ترافیک سنگینی در خیابان‌های منتهی به دانشگاه آزاد به وجود آورده بود.
 
*خانواده هایی که در کنار متقاضیان بودند
 
بسیاری از شرکت کنندگان از خارج از بیرجند آمده بودند و این باعث شد تا جلوی دانشگاه آزاد اسلامی، محلی برای صرف نهارشان باشد.
 
آزمون استخدامی تأمین اجتماعی خراسان جنوبی
 
آزمون استخدامی تأمین اجتماعی خراسان جنوبی
 
*خواندن دعا برای قبولی
 
از صحنه‌های جالب در این آزمون حضور خانواده ها در محل آزمون بود به گونه ای که صحنه‌هایی مانند صحنه‌های کنکور خلق شده بود چراکه بودند افرادی که قبل از حضور در امتحان استرس بیش از اندازه داشتند و یا افرادی که خانواده‌ها در حیاط دانشگاه برایشان دعا می خواندند.
 
*بیکاران استان رو شدند
 
تعداد ثبت نام کنندگان این آزمون آمار واقعا تامل برانگیزی بود و جای این سوال پیش آمد که چرا این تعداد جوان بیکار در استان وجود دارد؟
 
آزمون استخدامی تأمین اجتماعی خراسان جنوبی
 
*حضور متقاضیانی از استان های دیگر
 
افرادی از شرکت کنندگان در این آزمون از شهرستان های دیگر آمده بودند تا شانس خود را در این آزمون محک بزنند و بتوانند در مرکز استان صاحب کار شوند.
 
*شرکتی شدن آزمونی که دولتی بود
 
اما در میان همه حال و هوای شلوغی این آزمون، خبری بین شرکت کنندگان پیچیده بود مبنی بر اینکه استخدامی در تأمین اجتماعی، شرکتی است و خبری از قراردادی یا پیمانی نیست که باعث ناامیدی بسیاری از افراد شده بود. البته صحت این خبر نامعلوم بود اما اگر شرکتی بود باید در زمان ثبت نام اعلام می شد.
 
آزمون استخدامی تأمین اجتماعی خراسان جنوبی
 
*عدم اطمینان شغلی
 
از نکات قابل توجه در شرکت کنندگان آزمون این بود که برخی از شرکت کنندگان در آزمون در برخی اداره ها مشغول به کار بودند و به دلیل کار قراردادی و عدم اطمینان شغلی تمایل به شرکت در این آزمون را پیدا کرده بودند.
 
به سراغ تعدادی از افراد شرکت کننده در آزمون رفتیم و گپ و گفتی را با آن ها داشتیم.
 
خانم اشرفی دارای مدرک کارشناسی ارشد از بیکاری و نبود شغل مناسب گلایه می کند و می‌گوید: تاکنون در آزمون‌های استخدامی زیادی شرکت کرده ام و این بار نیز به این امید آمده‌ام تا شاید فرجی شود و بتوانم در این بیمارستان مشغول به کار شوم.
 
وی ادامه داد: برای این آزمون حدود یک ماه مطالعه کرده‌ام اما زمانی که این جمعیت زیاد را دیدم و متوجه شدم که تنها قرار است تعداد انگشت شماری را استخدام کنند، ناامید شدم و گفتم که کاش برای این آزمون هزینه نمی‌کردم.
 
آزمون استخدامی تأمین اجتماعی خراسان جنوبی
 
این جوان جویای کار تصریح کرد: حضور این تعداد افراد برای شرکت در یک آزمون استخدامی باید واقعا برای مسوولان یک تلنگر باشد تا وضعیت جوانان را دریابند و به فکر اشتغال آن‌ها باشند.
 
آقای سالاری از دیگر شرکت کنندگان در آزمون نیز گفت: در یک شرکت مشغول به کار هستم و ماهیانه 500 هزار تومان درآمد دارم و به امید استخدام در این آزمون شرکت کردم اما امروز هیچ امیدی به قبولی ندارم چراکه این جمعیت ده‌ها و یا صدها برابر بیشتر از میزان نیازنیرو برای بیمارستان است.
 
وی با بیان اینکه تامین مایحتاج زندگی با حقوقی که دارم بسیار سخت است، اظهار کرد: اوضاع بیکاری هر روز در حال افزایش است و بر تعداد فارغ التحصیلان افزوده می‌شود اما مسوولان تنها به ارائه آماری که نشان دهد همه چیز آرام است اکتفا می‌کنند.
 
به سراغ خانمی که در گوشه ای نشسته بود، رفتم. خانم احمدی به ما گفت: سه فرزند دارم که دارای تحصیلات دانشگاهی و همه بیکار هستند. وی افزود: همسرم بازنشسته است. خانم احمدی می گوید: فرزندانم در چندین آزمون استخدامی شرکت کرده اند اما تاکنون قبول نشده اند که این به دلیل جمعیت بالای بیکاران در کشور است.
 
وی بابیان اینکه مسوولان برای وضعیت اقتصادی جامعه مخصوصا جوانان جویای کار فکری اساسی کنند اضافه کرد: آیا فرزندان مسوولان نیز دغدغه شغل را دارند؟ بهتر است مسوولان بیشتر درد جامعه را درک کنند و قدمی برای حل ان بردارند.
 
براساس مشهود است، آمار بیکاران در کشور بالا و رو به افزایش است. رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور روز جمعه در جمع کارکنان فنی و حرفه ای خراسان جنوبی گفت: بیش از 3 و نیم میلیون نفر در کشور بیکار هستند و این آمار در سال 1395 و سال های آینده رو به افزایش است.
 
مقام معظم رهبری بارها و بارها بر اقتصاد مقاومتی و استفاده از توان داخلی و جوانان کشور تأکید کرده اند و سال 1395 را به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام گذاری کرده اند تا اقدام و عملی اساسی در سامان دادن به اقتصاد کشور و کاهش بیکاری انجام شود.
 
بهتر است مسوولان کشور و استان از تکیه بر خارج از کشور و برجام دست بردارند و داشته های داخل کشور را ببینند و بر آن اساس برنامه ریزی کنند چراکه اگر برجام فایده ای برای کشور داشت، تاکنون باید آثار آن پدیدار می شد.
 
 جوانان جویای کار، درآمدی ندارند و حتی هزینه آزمون های استخدامی را با سختی به دست می آورند. در آزمون تأمین اجتماعی خراسان جنوبی بیش از 11 هزار نفر شرکت کرده بودند که از هر نفر مبلغ 30 هزار تومان دریافت شده بود. براین اساس بیش از 330 میلیون تومان از جیب جوانان بیکار استان، خارج شد.
 
این اولین آزمون استخدامی با تعداد شرکت کننده بالا نبود و اگر مسوولان فکری اساسی برندارند، آخرین هم نخواهد بود. آزمون های قبلی نیز مانند استخدامی شهرداری های استان، بانک ها و بسیاری دیگر اینگونه شلوغ بوده است که نشان از آمار بالای بیکاری در خراسان جنوبی و کشور است.
 
این آزمون با همه حال و هوا و حاشیه‌هایی که از آن شنیده شد و می‌شود برگزار شد اما به این آزمون، نحوه برگزاری آن و در مجموع آمار افراد جویای کار باید یک توجه ویژه شود و مسوولان فکری به حال جوانان فارغ اتحصیل داشته باشند تا شاید اگر اوضاع اشتغال جوانان سامان پیدا کند بسیاری از مشکلات اجتماعی جامعه حل شود.