مناطق روستایی و محروم زیر پوشش خدمات کانون پرورش فکری کودکان قرار می گیرند

علیرضا حاجیان زاده در دیدار با استاندار خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر از 937 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعال در کشور 115 مرکز سیار است که تلاش می کنیم این تعداد به 250 مرکز افزایش یابد.

وی ادامه داد: مراکز سیار کانون، خوروهایی مجهز به کتابخانه و مربی هستند که در مناطق روستایی و مرزی به ارائه خدماتی همانند مراکز ثابت اعم از قصه گویی، ارائه فیلم برای کودکان و اجرا تئاتر عروسکی می پردازند.

وی با بیان اینکه هم اکنون هیچ برنامه منسجمی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان وجود ندارد یادآور شد: کانون پرورش فکری در کنار آموزش و پرورش که برنامه آموزش رسمی دانش آموزان را به عهده دارد تلاش می کند برنامه های جذابی را برای اوقات فراغت این قشر داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مسئله کانون پرورش فکری، مسئله یک نهاد نیست بلکه مربوط به همه فرزندان کشور است تصریح کرد: دانش آموزان بیش از ساعات درس رسمی در طول سال، روزهای تعطیلی را دارند که پر کردن اوقات فراغت آنان نیاز به یک برنامه ریزی منسجم دارد.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در حال حاضر دستگاه های مختلف همچون صدا و سیما و فرهنگسراها متناسب با اختیارات خود در این زمینه کار می کنند اما کانون پرورش فکری تلاش می کند بصورت تخصصی برنامه جامعی را به کودکان و نوجوانان ارائه دهد.

حاجیان زاده اضافه کرد: حوزه مطالعاتی و مهارت های فرهنگی و هنری بخش کودک و نوجوانان به شکل آزاد در برنامه های این کانون قرار دارد.

وی با اشاره به جایگاه کانون در سیستم نظام تعلیم و تربیتی و فرهنگی کشور و توان اجرایی آن افزود: متاسفانه بار سنگینی که بر عهده کانون قرار دارد به اندازه امکانات در اختیارش نیست.

وی با بیان اینکه از 50 سال قبل که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه اندازی شده طراحی بدین صورت بوده که کانون با حمایت سایر دستگاه ها کار خود را دنبال کند افزود: در حال حاضر بخشی از بودجه این کانون با حمایت دولت و بخشی نیز از محل درآمدها و با کمک سایر دستگاه ها تامین می شود.

وی گفت: پس از پیروزی انقلاب با تصویب اساسنامه کانون، شش نفر از اعضای هیات دولت جزو هیات امنای کانون پرورش فکری هستند که این امر نشان می دهد ساختار و شاکله کانون باید با حمایت سایر دستگاه ها پیش رود لذا مسئله کانون یک مسئله ملی است و وظیفه یک دستگاه خاص نیست.

حاجیان زاده با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب که باید همه کودکان زیر پوشش برنامه های فرهنگی قرار گیرند یادآور شد: در این راستا کانون در سیاست های جدید به سمتی می رود که از طریق یک شبکه تمام محصولات خود اعم از تولید کتاب، فلیم و تئاتر را به مدارس و همه بچه ها و همه کودکان و نوجوانان ارائه دهد.

وی فعال کردن سالن های فلیم برای اکران فیلم کودک در سراسر کشور را از برنامه های این کانون ذکر کرد و گفت: در تنظیم بودجه این کانون آیتم های خاصی برای توجه ویژه به استان های محروم ، مرزی و کمتر توسعه یافته در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از مراکز کانون با یک نفر نیرو به جای پنج نفر فعالیت می کنند یادآور شد: توجه به بدنه کانون مورد توجه قرار دارد اما با توجه به منابع محدود بیش از این امکان توسعه فعالیت ها وجود ندارد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از راه اندازی پروتال کودک به زودی در کشور خبر داد و گفت: توجه جدی به فضای مجازی و فناوری های نوین در حوزه کودک و نوجونان یکی دیگر از موضوعات مورد توجه کانون است.

حاجیان زاده با اشاره به افزایش 40 درصدی بودجه کانون پرورش فکری و نوجوانان در سال جاری افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر تجهیزات مراکز کانون در حد صفر است لذا در این زمینه طرحی برای استانداردسازی تجهیزات در مراکز در دست اجراست.

* گسترش خدمات کانون پرورش فکری کودکان در خراسان جنوبی نیازمند توجه ویژه است

استاندار خراسان جنوبی هم در این دیدار با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وظیفه خطیری در پر کردن اوقات فراغت این قشر برعهده دارد گفت: نوع آموزشی که به کودکان ارائه می شود از اهمیت زیادی برخوردار است لذا مربیانی که با کودکان سرو کار دارند باید مهارت لازم را داشته باشند.

وجه الله خدمتگزار افزود: تاکنون فعالیتهای خوبی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان استان انجام شده اما هنوز تا تامین کامل تجهیزات و امکانات به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری فاصله داریم که این مهم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید از همه ظرفیت ها برای افزایش خدمات کانون ها و جذب همه کودکان و نوجوانان در برنامه های فرهنگی این مراکز استفاده کنیم ادامه داد: اگر کودکان و نوجوانان نتوانند آموزش های لازم و مفید را در کانون دریافت کنند قطعا به سمت فضاهای مجازی سوق داده می شوند که این امر در آینده موجب بروز مشکلاتی خواهد شد.

خدمتگزار گفت: همچنین اگر در زمان کودکی آموزش های لازم به این قشر داد نشود زمان اثرپذیری آموزش از دست می رود لذا افرادی که در این عرصه فعالیت می کنند باید یک برنامه ریزی منسجمی برای آموزش کودکان ارائه دهند.

وی ادامه داد: هنوز نمایندگی کانون پرورش فکری در برخی از شهرستان های استان راه اندازی نشده که این امر همت و تلاش مسئولان ذیربط را می طلبد که به استان های محروم و مرزی توجه ویژه ای داشته باشند.