بازهم زنگ خطر کمبود شدید آب

خشکسالی سال‌هاست مشکلاتی را در خراسان‌جنوبی ایجاد کرده است. روستای درمیان در شهرستان درمیان واقع شده است که مانند دیگر نقاط استان، از خشکسالی رنج زیادی می‌برد و کمبود شدید آب را احساس می‌کند.

 
محمدعلی مسینایی دهیار روستای درمیان درمیان در گفتگو با خاورستان، گفت: روستای درمیان به دلیل خشکسالی‌های چندین ساله با کمبود شدید منابع آبی و مشکلات زیادی مواجه است.
 
تفکیک روستا به 2 محله به دلیل کمبود آب/ هرمحله روزدرمیان فقط 2 ساعت آب دارد
 
وی افزود: در تابستان سال گذشته به دلیل کمبود آب، روستای درمیان را به دو محله تقسیم‌بندی کردیم و در روز فقط به مدت 2 ساعت، تنها به یک محله آب‌رسانی انجام می‌شد به گونه‌ای که هر محله، یک‌روزدرمیان آب داشت که باتوجه به وضعیت خشکسالی، این روند ادامه دارد.
 
دهیار روستای درمیان اظهار کرد: در مناطق هموار، آبرسانی شاید به 2 ساعت طول نکشد و ممکن است حدود یک‌ونیم ساعت آبرسانی انجام شود اما در مناطق مرتفع، آبرسانی فقط نیم ساعت در روز انجام می‌شود.
 
مسینایی خاطرنشان کرد: روستای درمیان حدود 600 خانوار و یک‌هزار و 645 نفر جمعیت دارد که معمولا در تابستان، جمعیت آن افزایش می‌یابد اما به دلیل کمیود شدید منابع آبی، روند مهاجرت از روستا به شهر افزایش پیدا کرده است.
 
وی گفت: در سال گذشته مهندس میدانی معاون وزیر نیرو از روستای درمیان بازدید کرد و قول مساعد داد انتقال آب به این روستا انجام شود.
 
دهیار روستای درمیان اضافه کرد: قرار براین شد که از مجتمع آبرسانی از روستای خونیگ چارتنگ که در نزدیکی طبس مسینا است، انتقال آب به روستای درمیان انجام شود که طبق گفته مسوولان، نقشه‌برداری و مطالعات آن توسط آب و فاضلاب روستایی انجام شده است.
 
مسینایی یادآور شد: با تانکر نیز آبرسانی به روستای درمیان انجام می‌شود که یک و در برخی مواقع دو تانکر در روز به روستا می‌آید اما جوابگوی مردم نیست.
 
وی از مسوولان خواست در روند اجرای انتقال آب به روستای درمیان تسریع ایجاد کنند.
 
از بین رفتنِ بیش از 90 درصد باغات/ فقط زرشک مانده است
 
دهیار روستای درمیان بابیان‌اینکه قنات روستای درمیان خیلی کم‌آب شده و نیاز به بهسازی دارد افزود: خشکسالی باعث ازبین رفتن بیش از 90 درصد باغات کشاورزی این روستا شده است به طوریکه در گذشته درختان گردو، سیب، گیلاس، گلابی، زرشک و ناک درمیان که معروف بود، در این روستا وجود داشت اما اکنون فقط زرشک مانده است.
 
مسینایی اظهار کرد: برخی از افرادِ روستا، آب را جهت کشاورزی خریدری کرده و با تانکر که هر تانکر حدود 80 هزار تومان است، درختان را آبیاری می‌کنند اما بسیاری از افراد روستا که توانایی مالی ندارند، نمی‌توانند این کار را انجام دهند.
 
وی در ادامه به برخی دیگر از مشکلات روستای درمیان اشاره کرد و گفت: بهسازی و آسفالت معابر، راه‌اندازی ایستگاه آتش‌نشانی که ساختمان، خودرو و تجهیزاتِ آن، آماده و منتظر جذب نیرو است، ایجاد سیل‌بند توسط منابع طبیعی، ایجاد دیوار ساحلی و ساماندهی آب رودخانه توسط آب منطقه‌ای و احداث سالن ورزشی به دلیل اینکه هیچ زمین ورزشی در روستا وجود ندارد را از جمله مشکلات روستای درمیان برشمرد.
 
 
اعتبار 18 میلیارد تومانی علاوه بر سهمیه 38 میلیارد تومانی آبرسانی به روستاهای استان
 
علی‌اکبر بسکابادی مدیرکل آب و فاضلاب روستایی خراسان‌جنوبی در گفتگو با خاورستان، گفت: سال گذشته به دلیل اعتراضات نمایندگان و مردم استان، با دستور وزیر نیرو، مهندس رحیم میدانی معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو از خراسان‌جنوبی بازدید کرد.
 
وی افزود: معاون وزیر نیرو از برخی روستاها مانند درمیان و تخته‌جان و برخی شهرها ازجمله طبس، بشرویه و فدورس بازدید کرد.
 
مدیرکل آب و فاضلاب روستایی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: معاون وزیر نیرو در این بازدیدها به طور شفاهی به مردم قول داد 18 میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی تخصیص دهد.
 
بسکابادی خاطرنشان کرد: پس از مدتی در جلسه‌ای که در تهران برگزار شد، این قول معاون وزیر را مطرح کردیم که دستور دادند در اعتبارات سال 1395 پرداخت شود.
 
وی متذکر شد: سهمیه اعتبارات آبرسانی خراسان‌جنوبی 38 میلیارد تومان است که 18 میلیارد تومانی که معاون وزیر نیرو قول داردند، علاوه بر سهمیه استان است.
 
مدیرکل آب و فاضلاب روستایی خراسان‌جنوبی گفت: نقشه‌برداری و مطالعات طرح انتقال آب درحال انجام است که بزودی انتخاب پیمانکار و خط را شروع می‌کنیم.
 
بسکابادی بابیان‌اینکه مقرر شد اسناد مناقصه و انتخاب پیمانکار را شروع کنیم افزود: اسناد مناقصه آبرسانی به روستای تخته‌جان به روزنامه‌ها داده شده است و قرار است در 8 خردادماه 1395، پیمانکار انتخاب شود که تا دهه‌فجر سال‌جاری، آب روستا تخته‌جان تأمین و به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
آبرسانی به روستای درمیان 4 و نیم میلیارد تومان اعتبار دارد/ بهره‌برداری در اردیبهشت 96
 
وی اظهار کرد: آبرسانی به روستای درمیان از چاه خونیگ چارتنگ انجام می‌شود که فاصله‌ای 22 کیلومتری دارد و چهارونیم میلیارد تومان اعتبار دارد.
 
مدیرکل آب و فاضلاب روستایی خراسان‌جنوبی افزود: اسناد مناقصه آبرسانی به روستای درمیان درحال آماده شدن است که تا اول تیرماه، انتخاب پیمانکار انجام می‌شود.
 
بسکابادی گفت: مشکل آب روستاهایی که بیان شد را تا اردیبهشت‌ماه سال 1396 حل خواهیم کرد.
 
 
بیش از 2 برابر برای روستاهای دچار کمبود آب، آبرسانی انجام می‌دهیم
 
محمد بشیری‌زاده فرماندار شهرستان درمیان در گفتگو با خاورستان، گفت: طبق بازدیدی که مهندس میدانی معاون وزیر نیرو در سال گذشته از روستای درمیان داشت، اعتباراتی برای انتقال آب در نظر گرفتند که مطالعات آن در حال انجام است.
 
وی افزود: با آبرسانی از مجتمع آبرسانی که در روستای خونیک چارتنگ قرار دارد، به چندین روستا آبرسانی انجام خواهد شد.
 
فرماندار شهرستان درمیان اظهار کرد: در شهرستان درمیان 55 روستا با تانکر آبرسانی می‌شود که با خبر خوشی که اداره کل آب و فاضلاب روستایی استان داده است، تعداد روستاهایی که با تانکر آب‌رسانی می‌شود، کم خواهد شد.
 
بشیری‌زاده خاطرنشان کرد: در روستاهایی که فاقد لوله‌کشی است، بیش از 2 برابر با تانکر آبرسانی را انجام می‌دهیم.
 
وی گفت: در بخش کشاورزی براساس اعتباراتی که از سفر رئیس‌جمهور به استان در نظر گرفته شده بود، لوله‌گذاری از قنات تا مزرعه برای روستاهای شهرستان درمیان درحال انجام است.
 
فرماندار شهرستان درمیان از مردم خواست در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و از آب شُرب برای آبیاری در بخش کشاورزی استفاده نکنند.
 
بشیری‌زاده در خصوص معابر روستای درمیان گفت: در سال‌های 1393 و 1394، یک‌هزار و 500 تن آسفالت گرم در روستای درمیان توزیع شده است.