خسارت 115 میلیاردی خشکسالی به کشاورزی طبس

داوود بخشایی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی گلشن اظهار داشت: خشکسالی تاکنون بیش از 115 میلیارد و 435 میلیون تومان به بخش کشاورزی شهرستان طبس خسارت وارد کرده است.

وی ادامه داد: میزان بارندگی شهرستان طبس امسال 37 میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین 32 ساله شهرستان طبس که 79 میلی‌متر بوده، 53 درصد کاهش دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس افزود: از مجموع خسارت‌های خشکسالی در شهرستان طبس، 49 میلیارد و 300 میلیون تومان مربوط به تولیدات دامی، 47 میلیارد و 535 میلیون تومان مربوط به تولیدات گیاهی، و 18 میلیارد و 600 میلیون تومان مربوط به منابع آبی بوده است.

وی بیان کرد: کاهش شدید بارندگی امسال و عدم بارندگی مؤثر به همراه اثرات تجمعی خشکسالی‌های 17 ساله، بحران خشکسالی شهرستان طبس را بسیار حادتر و خسارات وارده را وسیع‌تر و غیرقابل جبران کرده است، به‌طوری که شرایط بسیار نگران‌کننده و تأسف‌باری برای کشاورزان و دامداران ایجاد شده است.

بخشایی با بیان اینکه منابع تأمین آب کشاورزی شهرستان طبس در حال حاضر شامل 191 رشته قنات به طول 760 کیلومتر، 178 حلقه چاه و 33 دهانه چشمه است، اضافه کرد: افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی در اثر خشکسالی‌های 17 ساله موجب شده تا 42 رشته قنات خشک و فاقد آبدهی شده و از چرخه تولید خارج شود؛ ضمناً تعداد قنات دایر در شهرستان طبس پیش از شروع خشکسالی‌ها، 233 رشته بوده است.

وی تصریح کرد: آبدهی منابع آبی شهرستان از 5200 لیتر در ثانیه در قبل از خشکسالی به 3200 لیتر در ثانیه در سال 91 و 2536 لیتر در ثانیه طی امسال کاهش یافته که این مسئله علاوه بر کاهش آبدهی، کاهش کیفیت و شور شدن آب چاه‌های کشاورزی را نیز به‌دنبال داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با اشاره به اینکه این موضوع هزینه‌های هنگفت جابه‌جایی چاه را به کشاورزان بحران‌زده تحمیل کرده است، خاطرنشان کرد: همچنین کاهش آبدهی قنوات، لزوم سرمایه‌گذاری در امر پیشکارکنی قنوات را ضروری و اجتناب‌ناپذیر کرده که با توجه به هزینه زیاد آن از توان کشاورزان خسارت‌دیده خارج است.