عزل مدیران حقوق بالا؛ دستوری جدی یا فرمایشی!

محمود مقامی فعال رسانه ای خراسان جنوبی در یادداشتی نوشت: ماه رمضان حال و هوای عجیبی دارد از غنی تا مستمند همه و همه روزه دارند و تا لحظه افطار سعی می‌کنند تحمل گرسنگی و تشنگی را کنند. عدالت و از بین رفتن فاصله طبقاتی یکی از پیام های ماه مبارک رمضان است.

 

به سراغ میدان‌ امام حسین(ع) بیرجند رفتم تا ببینم ماه رمضان حال و هوای کارگران چگونه است و پیرامون حقوق‌های میلیونی نظرشان چیست؟ مطلبی که در نشست تقریبا 40 دقیقه‌ای با آنها داشتم دریافتم که تمام سال برای آنها ماه رمضان است و کمتر روزی است که بتوانند دو وعده غذا داشته باشند و بیشتر از شکم خود می‌زنند تا خدایی ناکرده فرزندشان خجالت زده دوست و آشنا نباشد.

یکی از جوانان که می‌گفت از اول صبح به اینجا آمدم تا بروم سرکار اما الان که ساعت 16 هست فقط برای کندن پنجره قدیمی یکی از شهروندان رفتم و 10 هزار تومان گرفتم و تا الان بیکار نشسته‌ام.

 

وقتی حرفهای ما کمی گل کرد، یکی از مردان میانسال به سراغم آمد و گفت خبرنگاری؟ او که در ظاهر از بیکاری خسته شده بود هم به میان ما آمد و از اوضاع و احوال زندگی گفت که هفته گذشته فقط 50 هزار تومان کار کرده است و بیشتر اوقات بیکار بوده است. از او پرسیدم از اوضاع و احوال کشور هم خبر داری؟ که در پاسخم گفت؛ بهتراست چیزی نگویم اگر خبرنگاری برو سراغ فیش‌های حقوقی 200 میلیونی مدیران.

 

بعد از خداحافظی با این مردمان سخت‌کوش و روزه دار افسوس خوردم که چطور است که در همسایگی مدیران قشر مستضعفی ماهانه تمام کارکردشان به 500 هزار تومان نمی‌رسد و آنها مثل آب خوردن میلیون میلیون حقوق می‌گیرند.

 

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در اردیبهشت ماه سال 80 تأکید کردند:" در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضی دیده شود. هیچکس و هیچ نهاد و دستگاهی نباید استثنا شود. هیچ شخص یا نهادی نمیتواند با عذر انتساب به این‌جانب یا دیگر مسئولان کشور، خود را از حساب‌کشی معاف بشمارد. با فساد در هر جا و هر مسند باید برخورد یکسان صورت گیرد."

 

در خبرها خواندم که "رئیس جمهور محترم طی دستوری از معاون اول خود خواست تا در اسرع وقت همه موارد تخلف و هرگونه سوء استفاده در خصوص حقوق و پاداش های پرداختی به مدیران در دستگاه های اجرایی را شناسایی نموده و وجوهی که به ناحق پرداخت شده به بیت المال مسترد و مدیران متخلف عزل شوند"، این مطلب که 23 خرداد ماه جاری منعکس شد مایه خوشحالی و مسرت است که دولت تصمیم به تحقیق و تفحص در مجموعه مدیران خود شده است؛ اما نکته ای که در این مطلب مجال بحث است، اقدام به‌موقع و بازدارنده برای کوتاه کردن دست خاتیان می باشد.

 

مردم منتظر گزارش معاون اول رئیس جمهور محترم برای معرفی مدیرانی که حقوق‌های هنگفت از بیت المال به جیب‌های خود واریز کرده‌اند، هستند و از طرفی دیگر عزل آنان.

چرا که عواقب این قبیل فسادها بیش از هر چیز دیگر بر مردم فشار وارد می‌سازد و آنها را نسبت به مدیران نظام بدبین و همچنین ناامید می‌کند. این ناامید سازی دقیقا همان هدفی است که دشمنان و معاندان نظام سال‌هاست که دنبال می‌کنند.

 

حال که دیوان محاسبات به‌نوعی پرداخت حقوق‌های میلیونی به برخی از مدیران دولتی را تأیید نموده، انتظار افکار عمومی این‌است که رئیس جمهور محترم با خاتیان برخورد انقلابی کند.

نکته‌ی مهم و حائز اهمیت دیگر اینکه می‌بایست پرونده پرداخت حقوق‌ها و پاداش‌های کلان به برخی از مدیران دولتی ریشه‌یابی شود تا اگر احیانا در سطوح دیگر سیستم اداری نیز مسائلی از این دست وجود دارد، اصلاح و بازسازی شود.