کاهش 14 درصدی زندانیان خراسان جنوبی

محمد علی اربابی؛ مدیر کل زندان های خراسان جنوبی در نشست شورای قضایی استان اظهارکرد: یکی از مهم ترین وظایف اداره کل زندان ها؛ کاهش جمعیت زندان است که در این زمینه از سال گذشته تاکنون جمعیت زندان های استان 14 درصد کاهش یافته است.

 

وی افزود:  برای اولین بار در سال 94 آمار محکومین زیر 18 سال تحت نگه داری کانون اصلاح و تربیت زندان های استان، از 10 نفر تجاوز نکرده است که این آمار در قبل از عید به دو یا سه نفر رسیده بود و برای ما یک موفقیت بزرگ است.

 

مدیر کل زندان های خراسان جنوبی وی با بیان اینکه هم اکنون 93 درصد زندانیان استان مرد و 7 درصد هم زن هستند گفت: آمار زندانیان زن در استان قابل توجه است . در حالی که این آمار در سال گذشته 10 درصد و در میانگین کشوری 5 درصد است.

 

اربابی تصریح کرد: 47 درصد زندانیان استان زیر دیپلم، 14 درصد دیپلم و بقیه هم دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. که نشان می دهد سواد و تحصیلات در وقوع جرم تاثیر گذار است.

 

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف افراد در دستگاه های قضایی یکی از شاخصه های ارزیابی دستگاه قضایی است بیان کرد: در سال گذشته 18 درصد تحت قرار بودند که امروز به 15 درصد کاهش پیدا کرده است. محکومین استان هم 84 درصد، و یک درصد هم تحت قرار باز هستند.

 

مدیر کل زندان های خراسان جنوبی گفت: در سال گذشته 80 درصد زندانیان استان به جرم مواد مخدر در زندان ها بودند که این آمار هم اکنون به 78 درصد کاهش یافته است. اما جرم سرقت در استان از سال گذشته تا کنون از 9 درصد به 10 درصد افزایش یافته است.

 

اربابی گفت: هم اکنون 70 درصد زندانیان بومی و 30 درصد غیر بومی هستند که نشان دهنده ناهنجاری های اجتماعی در استان است.

 

وی اظهارکرد: اداره کل زندان ها علاوه بر نگهداری وظیفه اصلاح و تربیت را هم برعهده دارد. زندانیانی که تحت پوشش برنامه های فرهنگی، اصلاحی و تربیتی بوده اند نرخ بازگشتشان 2.6 است. در حالی که افرادی که تحت پوشش این اقدامات قرار نمی گیرند نرخ بازگشتشان به زندان 36 درصد است.

 

مدیر کل زندان های خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال گذشته 250 نفر از زندانیان در برنامه های سواد آموزی شرکت کردند که 120 نفر دانش آموز هستند. همچنین یک هزار و 950 نفر هم در دوره های آموزشی و حرفه ای شرکت و کارنامه قبولی دریافت کردند.

 

اربابی با اشاره به اینکه سرانه نگهداری برای هر زندانی 14.5 متر در سطح کشور تعیین شده است گفت: اما این سرانه در استان خراسان جنوبی 17.49 متر است. که ای کاش این اعتبارات در آن طرف دیوار زندان هزینه می شد اما ما هم برای نگه داری از زندانیان و اصلاح و تربیت به فضا نیازمندیم.

 

وی در خصوص عفو زندانیان در سال 94 هم گفت: در سال گذشته 104 نفر عفو خوردند و آزاد شدند.

 

مدیر کل زندان های خراسان جنوبی افزود: همچنین 58 نفر با گذشت شاکی، 30 نفر با آزادی مشروط، 6 نفر با تخفیف مجازات، 9 نفر با اعسار و 85 نفر هم با بهره مندی از مرخصی پایان دوره؛ به آغوش خانواده های خود بازگشتند.