بهره برداری از راه آهن شرق کشور با هزینه تنها 20 درصد خرید هواپیما

به نقل از خاورستان، مطالعه و احداث راه‌آهن بیرجند (چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد) در سال‌های ۸۹ تا ۹۳، از مصوبات نخستین سفر هیئت دولت احمدی‌نژاد در سال 84 به خراسان‌جنوبی بود که به امیدهایی برای برخورداری از این زیرساخت در استان افزود.

 
 
 پروژه راه آهن زاهدان - بیرجند – گناباد – کال شور، به طول کلی 700 کیلومتر است که 425 کیلومتر آن در حوزه خراسان جنوبی است.
 
 
طبق گفته خدمتگزار استاندار سابق خراسان جنوبی، در لایحه بودجه سال 94، مبلغ 50 میلیارد ریال برای آغاز کارهای مطالعاتی پروژه راه آهن مصوب شد که به دلیل فقدان ردیف خاص بودجه تاکنون تنها 20 میلیارد ریال آن محقق و به حساب اداره کل راه و شهرسازی استان واریز شده است.
 
 
 هم چنین در بودجه سال 94، راه آهن ردیف بودجه مستقل گرفت و 10 میلیارد تومان به آن اختصاص یافت.
 
 
هروی نماینده سابق قاینات و زیرکوه هم سال گذشته درباره راه آهن شرق کشور گفته است: «اعتبار یک سال کاری وزارت راه و شهرسازی برای احداث مسیر ریلی چابهار- بیرجند- قاین- گناباد – مشهد لازم است».
 
 
به گفته هروی، 40 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای یک هزار و ۴۵۷ کیلومتر راه آهن این مسیر لازم است، پروژه‌ای که ۵۷۰ کیلومتر در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی اجرا خواهد شد.
 
 
اجرای این پروژه در گرو تأمین اعتباری سنگین و حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال است که در اعتبار سال جدید حدودا 100 میلیارد ریال اعتبار برای آن گذاشته شده است که اگر این روند با احتساب نرخ ثابت تورم ادامه پیدا کند باید 400 سال دیگر منتظر راه آهن باشیم.
 
 
با توجه به اینکه حمل و نقل ریلی5 برابر نسبت به حمل و نقل جاده‌ای، دریایی و هوایی کارآمدتر است و زیرساخت‌های راه آهن دو تا سه برابر کمتر نسبت به دیگر روش‌های حمل و نقل برای هر واحد بار یا مسافر زمین تصرف می‌کنند و آمار مرگ و میر جاده ای را کاهش می دهد.
 
 
همچنین مزایای دیگر حمل و نقل ریلی مانند حمل و نقل انبوه، با امتیازی مانند ایمنی، صرفه جویی اقتصادی و سوختی، جلوگیری از آلودگی‌ها و نزدیک شدن به استانداردهای محیطی با توجه به افزایش قیمت سوخت به نظر می‌رسد که این نوع حمل و نقل باید در اولویت توسعه قرار گیرد.
 
 
همان طور که شاهد بودیم اخیرا قراردادی بین ایران و فرانسه امضا شد و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس گفته است: طرف فرانسوی متعهد شده در سال جاری میلادی 8 فروند و تا سال 2024 میلادی -یعنی در یک بازه زمانی هشت ساله- 110 فروند هواپیما به ایران‌ایر تحویل دهد.
 
طبق گفته ها این هواپیماها  45 فروند ایرباس 320 شامل 21 فروند ایرباس 320 مدل  «سی ای او» و 24 فروند ایرباس جدید است. 
 
مدل قدیمی ایرباس 320 در دو کلاس پروازی تا 150 مسافر ظرفیت دارد و بُرد آن با یکبار سوخت‌گیری حدود 6 هزار کیلومتر است، قیمت این هواپیما در حال حاضر حدود 360 میلیارد تومان است و کل هزینه خرید این 21 فروند هواپیما حدود  هفت هزار و 560 میلیارد تومان خواهد بود.
 
 
در مجموع ایران باید طی 15 سال برای خرید 118 فروند هواپیما ایرباس در مدل‌های مختلف حدود 94 هزار میلیارد تومان پرداخت کند.
 
 
اگر قیمت خرید این هواپیماها را با میزان هزینه لازم برای راه آهن شرق کشور در نظر بگیریم هزینه خرید هر هواپیمای مدل قدیمی ایرباس 320، 360 میلیارد تومان است که اگر این برای راه آهن شرق کشور هزینه شود 36 سال راه اندازی راه آهن شرق کشور را جلو می اندازد و قیمت حدود 11 هواپیما را اگر برای راه آهن شرق کشور  هزینه کنیم در مدت یک سال به جای 400 سال می توان این خط توسعه شرق کشور را راه اندازی کرد.
 
 
راه آهن شرق کشور موضوعی است که نه تنها باعث سرمایه گذاری ها و خروج استان از عدم سرمایه گذاری و وجود مشکلات اقتصادی خواهد شد بلکه باعث اشتغال جوانان بیکار این مرز و بوم خواهد بود و در توجه به این موضوع دولت بایستی اهمیت این خط توسعه شرق را درک کند و کمی به قشری غیر از قشر مرفه و جوانان بیکار توجه داشته باشد.
 
 
حال باید انتظار کشید که دولت یازدهم، استاندار خراسان جنوبی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه پیگیری‌هایی انجام خواهند داد تا این پروژه وارد مرحله عملیاتی و تسریع در روند ساخت آن شود و هر چه زودتر صدای سوت قطار در این منطقه به صدا درآید.
 
متأسفانه دولت یازدهم به علی رغم تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اولویت قرار دادن مسأله اقتصاد و معیشت اولویت خود را کار سیاسی قرار داده است و به نظر می رسد برای دولت انتخابات 96 از به نتیجه رسیدن راه آهن خراسان جنوبی اهمیت بسیار بیشتری دارد.
 
بعد از تقسیم استان خراسان بزرگ هیچ طرحی مانند راه آهن هم برای مردم اهمیت ندارد و هم باعث تغییرجدی در فضای اقتصادی استان نخواهد شد و این امر می طبلد نمایندگان استان و استاندار با مسولین پایتخت نشین روردبایستی را کنار بگذارند و حق مردم این استان محروم را بازستانند.
 
 
قطعا ما 400 سال دیگر زنده نخواهیم بود تا شهد شیرین راه آهن را بچشیم پس زمان خدمتگزاری را دریابید!!