افتتاح 4 هزار پروژه و افزایش 245 درصدی سرمایه گذاری بخشی از عملکرد دولت در خراسان جنوبی

از دیگر عملکرد سه ساله دولت یازدهم در استان خراسان جنوبی می توان به ثبت 100 اثر تاریخی، دو اثر در فهرست جهانی، کسب 36 مدال جهانی و آسیایی و آغاز تجهیز بیمارستان 280 تختخوابی رازی اشاره کرد.

کاروان تدبیر و امید در سوم دی ماه سال 93 در یازدهمین سفرهای استانی خود به خراسان جنوبی که مصادف شده بود با یازدهمین سالگرد تاسیس این استان در دیدار با مردم این خطه بیابانی، حمایت دولتمردان را برای رفع محرومیت ها و تلاش برای توسعه و پیشرفت این استان اعلام کرد.

در این سفر رئیس جمهوری 271 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای 21 طرح مصوب خراسان جنوبی در جهت پیشرفت استان اختصاص داد که در مقایسه آن با بودجه عمرانی 16 میلیارد تومانی سال 93 این استان، رقم چشمگیری بود.

مردم این استان مهمترین مطالبات خود از جمله اجرای طرح انتقال آب به استان، اتصال استان به راه آهن سراسری، دو بانده شدن راه ها و اتمام طرح های نیمه تمام را در این سفر مطرح کردند.

در گزارش استانداری خراسان جنوبی از عملکرد سه ساله دولت تدبیر و امید، اعلام شد: از مجموع 271 میلیارد تومانی که در سفر دولت تدبیر و امید به استان مورد تصویب قرار گرفت بالغ بر 72 میلیارد تومان آن به استان تخصیص یافت که با دستور ویژه ای که رئیس جمهوری صادر کردند مقرر شد باقیمانده این اعتبار نیز در سال جاری به استان تخصیص یابد و در پروژه های مورد تصویب هزینه شود.

همچنین معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص پرداخت باقیمانده تعهدات سفر کاروان تدبیر و امید به استان و نیز وزیران نیرو و راه و شهرسازی در خصوص اجرای طرح انتقال آب و تسریع در زمینه دوبانده کردن مسیرهای مواصلاتی و اتصال استان به خط ریلی راه آهن سراسری قول مساعد داد.

طبق این گزارش؛ طی ساله فعالیت دولت تدبیر و امید، 4 هزار و 280 پروژه در بخش های مختلف با هزینه 11 هزار و 300 میلیار ریال اعتبار دولتی و 3 هزار و 40 میلیارد ریال اعتبار سرمایه گذاری و تسهیلات و بهره مندی یک میلیون و 850 هزار خانوار از مزایای این پروژه ها به بهره برداری رسیده است.

میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان در سال 94 نسبت به سال 92 با 11 درصد رشد همراه بوده که شامل رشد سه درصدی در تعداد طرح ها و رشد 83 درصدی در زمینه اشتغال و افزایش 36 درصدی میزان خرید گندم است.

همچنین طی این مدت خراسان جنوبی در سال 94نسبت سال 92شاهد رشد 245 درصدی در زمینه سرمایه گذاری بخش صنعت بوده که به تبع آن تعداد طرح ها و اشتغال در این بخش به ترتیب با رشد 46 و 43درصدی همراه است و نیز در زمینه سرمایه گذاری در بخش معدن این استان در سال 94 نسبت به سال 92، 50 درصد رشد داشته است.

احداث و بهره برداری از 95 کیلومتر باند دوم راه های مواصلاتی استان، احداث و بهره برداری از 440 کیلومتر راه روستایی در سطح استان، اجرای روکش آسفالت حدود یکهزار و 190 کیلومتر از راه های مواصلاتی استان و تکمیل عملیات زیرسازی 200 کیلومتر بزرگراه در استان از مهمترین اقدامات انجام شده در این استان طی فعالیت دولت تدبیر و امید در حوزه حمل و نقل است.

در بخش مسکن استان نیز از تعداد 31 هزار و 246 واحد مسکن مهر تعهد شده، تاکنون 28 هزار و 418 واحد افتتاح و تنها دو هزار و 828 واحد باقی مانده که تاکنون با رشد فیزیکی 75 درصدی همراه بوده است.

همچنین تهیه طرح هادی برای 30 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان در دو سال اخیر، اجرای طرح های روستایی برای 28 درصد روستاهای بالای 20 خانوار و مقاوم سازی 5 هزار واحد مسکن روستایی از دیگر اقدامات صورت گرفته در بخش مسکن استان است.

خشکسالی های چندین ساله در استان یکی از مشکلات موجود است که تامین منابع آبی استان را با مشکل جدی مواجه کرده که در ارائه آخرین گزارش مسئولان خراسان جنوبی به هیات دولت، به دستور رئیس جمهوری، وزارت نیرو موظف شد با ارائه یک برنامه جامع و کارشناسی شده نسبت به رفع آن اقدام کند.

اما وجود همه تنگناها و مشکلات، خراسان جنوبی هشتمین استان کشور از حیث وجود معادن فلزی و غیر فلزی است بطوری که اینک یکهزار و 714 میلیون تن ذخیره قطعی معدنی در 348 محدوده معدنی در استان وجود دارد که می تواند مورد توجه مسئولان امر برای توسعه اشتغال و ایجاد درآمد پایدار قرار گیرد.

از طرفی وجود محصولات راهبردی در استان از جمله زرشک، زعفران، عناب و انار و نیز وجود بیش از 800 گونه گیاه دارویی در این منطقه ، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی می تواند در رفع بخشی از مشکلات بسیار راه گشا و در جهت رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در استان کمک کننده باشد.

با پیگیری انجام شده 127 هزار کیلومتر از محدوده های معدنی در استان از طریق نقشه برداری های هوایی از حیث عمق و سطح مورد شناسایی و اکتشاف قرار گرفتند که می تواند برای معرفی به سرمایه گذاران و شناسایی این ذخایر اقدام قابل توجهی باشد.

در مدت سه ساله گذشته تلاش به منظور جلب توجه مسئولان ارشد کشوری به خراسان جنوبی به عنوان یک استان کمتر برخوردار از دیگر اقدمات مهم برای توسعه استان بوده که حاصل آن سفر دولت تدبیر و امید، حضور معاون اول رئیس جمهوری ، سفر دکتر نوبخت و سفر اعضای کابینه به استان و مصوبات این سفرها و تلاش در راستای اجرایی شدن آنها بوده است.

*** ثبت 100 اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی و دو اثر در فهرست آثار جهانی

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت 100 اثر میراث فرهنگی استان اعم از آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری طی سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: تاکنون 788 اثر میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

حسن رمضانی، ثبت دو بیابان لوت و مجموعه قنات بلده فردوس این استان در فهرست آثار جهانی در سال 95 را یکی دیگر از فعالیت های دولت تدبیر و امید ذکر کرد که نشان دهنده موفقیت دولت در عرصه بین المللی است.

وی یادآور شد: در این مدت در بخش مرمت بناهای تاریخی حدود 120 میلیارد ریال در بخش میراث فرهنگی و گردشگری هزینه شده است.

به گفته وی، تا قبل از دولت یازدهم در بخش صنایع دستی تعداد کل هنرمندان و صنعتگران شناسایی شده در استان 3 هزار نفر بوده این درحالی است که در سه سال اخیر حدود یکهزار نفر شناسایی شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی گفت: در دولت تدبیر و امید با مشارکت میراث فرهنگی و مالکان خانه های تاریخی بیش از 10 میلیارد ریال صرف بیش از 50 خانه تاریخی استان شده است.

رمضانی اظهار کرد: برای بافت تاریخی بیرجند در سال های 94 و 95 به میزان 10 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی از افزایش سه برابری گردشگرانی که با تور به خراسان جنوبی سفر کرده اند در سه سال گذشته نسبت به سالهای قبل آن خبر داد و گفت: در این مدت 24 مجوز راه اندازی واحد بوم گردی در استان صادر شده که در این ارتباط خانه هایی با معماری سنتی به محل اقامتی تبدیل می شوند و هم اکنون 10 واحد آماده بهره برداری و برخی نیز راه اندازی شده است.

وی افزد: در دولت تدبیر و امید 100 میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به واحدهای اقامتی استان پرداخت شده و میراث فرهنگی در این مدت حدود 5 میلیارد ریال سود تسهیلات دریافتی را به سرمایه گذاران پرداخت کرده است.

وی از صادرات 410 هزار دلار صنایع دستی از استان در سال 93 خبر داد و گفت: امسال برای نخستین بار هنرمندان صنایع دستی استان در نمایشگاه گرجستان شرکت کردند.

وی با اشاره به ورود 3 هزار گردشگر در ایام نوروز در سه سال گذشته به استان، یادآور شد: این گردشگران در مسیر عبور از استان یا به مقصد سفر به خراسان جنوبی وارد شده اند.

وی ادامه داد: در نوروز 95 استان خراسان جنوبی به یکی از 10 مقصد مهم گردشگری کشور تبدیل شد.

*** آغاز تجهیز بیمارستان 280 تختخوابی رازی بیرجند پس از 10 سال انتظار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم از آغاز تجهیز بیمارستان 280 تختخوابی رازی بیرجند پس از 10 سال انتظار خبر داد و گفت: نخستین محموله تجهیزات این بیمارستان با اعتبار 10 میلیارد ریال وارد این مرکز درمانی شد و در سه ، چهار ماه آینده قسمت عمده تجهیزات این بیمارستان وارد استان می شود.

دکتر کاظم قائمی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هزینه تجهیز 100 درصدی این بیمارستان را برعهده گرفته و تا پایان امسال این بیمارستان به بهره برداری می رسد.

ساخت بیمارستان 280 تختخوابی رازی بیرجند به عنوان بزرگترین پروژه درمانی خراسان جنوبی در سال 1384 مصوب و عملیات ساخت آن یکسال بعد در زمینی به مساحت 30 هزار مترمربع در 6 طبقه آغاز شد و هم اکنون پس از 10 سال انتظار مردم، تجهیز این بیمارستان در سال جاری کلید خورد.

وی ادامه روند اجرای طرح تحول سلامت در بیمارستان های استان را از دیگر دستاوردهای شاخص دولت یازدهم ذکر کرد و گفت: با اجرای این طرح، پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم 38 درصد کاهش داشته است.

وی راه اندازی کلینیک ویژه تخصصی عصر دانشگاه، افتتاح مرکز جامع درمان بیماران خاص با 20 تخت دیالیز، 20 تخت شیمی درمانی و 20 تخت هموفیلی و تلاسمی ، جذب و شروع به کار 310 نیروی پرستاری در راستای اجرای برنامه های تحول نظام سلامت در بیمارستان های امام رضا(ع) و ولیعصر(عج) بیرجند، چمران فردوس و شهدای قاین را از فعالیت های این دانشگاه در سال 93 ذکر کرد.

قائمی افزود: راه اندازی اورژانس هوایی در استان، پیگیری و اخذ اعتبار استانداری برای تکمیل پایگاه های در حال احداث، تجهیز اتوبوس آمبولانس و آمبولانس های 115 استان به مبلغ 6 میلیارد ریال و جذب 2 دستگاه آمبولانس تویوتاهایس برای پایگاه های اورژانس 115 بیرجند و قاین از دیگر این دستاوردهاست.

وی گفت: راه اندازی بیمارستان های سرایان، سربیشه، درمیان و حاجی آباد زیرکوه و نیز بیمارستان 100 تختخوابی جدید شهرستان فردوس از مهمترین فعالیت های این دانشگاه در سال 94 است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به احداث و توسعه تخت های ویژه در استان به تعداد 23 تخت اشاره کرد و گفت: همچنین مرکز جامع بیماران خاص و شروع پروژه بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) با چهار هزار متر مربع در سال 93 انجام شده است.

وی اضافه کرد: تجهیز بیمارستان های استان به تجهیزات سرمایه ای با اعتبار معادل 13 میلیارد ریال و تحویل 16 دستگاه آمبولانس جدید و افزایش تخت های روانپزشکی مرکز استان از 50 به 70 تخت و راه اندازی 12 تخت روانپزشکی در شهرستان های قاین و طبس در سال 94 از جمله فعالیت های دولت تدبیر و امید است.

*** رشد 60 درصدی صدور جواز تاسیس صنعتی در استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت های حوزه صنعت استان گفت: در ابتدای آغاز کار دولت یازدهم تعداد جواز صادره تاسیس صنعتی 325 مورد بوده که هم اکنون این تعداد با رشد 60 درصدی به 696 مورد رسیده است.

داوود شهرکی افزود: میزان سرمایه گذاری در بخش صنعتی در این مدت تا پایان سال 94 با رشد 57 درصدی از 25 میلیارد و 155 میلیون ریال به 43 میلیارد و 292 میلیارد ریال رسیده است.

وی با اشاره به رشد 60 درصد صدور پروانه بهره برداری صنعتی در دولت یازدهم گفت: طی فعالیت این دولت، 129 پروانه صنعتی در استان صادر شده که تعداد آن از 408 مورد به 537 مورد نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: طی سالهای 93 و 94 به میزان 400 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش از محل منابع داخلی بانک های استان پرداخت شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: در دولت یازدهم 435 میلیون تن مواد معدنی در استان کشف شده که این میزان معادل 18 درصد از کل ذخایر معدنی مکشوفه استان است.

وی با بیان اینکه پیگیری و واگذاری 8 پهنه اکتشافی به مساحت بیش از 27 هزار کیلومتر مربع به منظور شرکتهای توانمند داخلی و خارجی از دیگر فعالیت ها در دولت تدبیر و امید است، افزود: همچنین عملیات ژئوفیزیک هوایی توسط گروه ژئوماتیکس سازمان زمین شناسی در حال انجام می باشد و 87 هزار کیلومتر خطی از مجموع 121 هزار کیلومتر خطی اولیه انجام شده است.

وی ادامه داد: در بخش تجارت هم در سه سال اخیر، میزبانی از سفرا و معاونان سفرای کشورهای سوئیس، جمهوری چک، آفریقای جنوبی و ژاپن، اعزام و پذیرش 6 هیات تجاری -بازاریابی (از کشورهای امارات متحده عربی و افغانستان) به منظور بازاریابی و امکان جذب سرمایه گذاری های جدید انجام شده است.

وی اجرایی شدن فرایند فروش فرآورده های نفتی به قیمت تعادلی در سال 94 به روستاهای مرزی تا شعاع 20 کیلومتر به اضافه حریم در مناطق مرزی در راستای توانمندسازی تعاونی های مرزنشین و کاهش قاچاق سوخت را از دیگر فعالیت ها در بخش تجارت استان ذکر کرد.

*** کاهش 48 درصدی ورودی شکایت مرتبط با بخش کارگری و کارفرمایی

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم با اشاره به فعالیت های دولت یازدهم گفت: کاهش چشمگیری در ورودی شکایات مرتبط با کارگری و کارفرمایی طی سالهای 93 و 94 به گونه ای که تعداد درخواست ها واصله به هیاتهای تشخیص استان از یکهزار و 377 درخواست در سال 92 به 733 درخواست در سال 94 رسیده و رشد 48 درصدی را نشان می دهد.

محمد سنجری ادامه داد: کل آرای صادره در مراجع حل اختلاف استان از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 30 هزار و 19 رای بوده که یکهزار و 62 رای سازشی بوده که مجموع نسبت آرای سازشی به کل آرای صادر در مراجع حل اختلاف در این مدت معادل 35 درصد است.

وی به وضعیت زمان رسیدگی به شکایات واصله اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات چشمگیری که در سه سال گذشته بویژه سالهای 93 و 94 در حوزه مدیریت روابط کار این اداره کل انجام شده کاهش مدت زمان رسیدگی در مراجع حل اختلاف بوده به طوری که میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها در هیاتهای تشخیص 17.26 روز و در هیات حل اختلاف 23.47 روز است.

وی ادامه داد: میانگین زمان رسیدگی در هیات های تشخیص استان در سال 93 معادل 14.53 روز بوده که در مقایسه با سال قبل 62 درصد کاهش یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی یادآور شد: در این مدت 17 هزار و 191 مورد نظارت بر حسن اجرای قانون کار از طریق بازرسی ها از کارگاه ها و واحدهای تولیدی و خدماتی استان انجام شده است.

وی از تشکیل 282 شرکت تعاونی با ایجاد 2 هزار و 802 فرصت شغلی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در استان خبر داد و افزود: در این مدت از یکهزار و 974 تعاونی نظارت بر مجامع و از تعداد 3 هزار و 154 تعاونی بازدید و نظارت عمومی انجام شده است.

سنجری با اشاره به افزایش چشمگیر صادرات تعاونی ها در مقایسه با مدت مشابه سالهای قبل از دولت یازدهم افزود: مبلغ صادرات تعاونی ها طی سالهای 90 تا شش ماهه اول 92 به میزان دو هزار و 100 دلار بوده اما این رقم در حال حاضر به 19 هزار و 346 هزار دلار رسیده

است.

***ایمن سازی 17 نقطه حادثه خیز و احداث 441 کیلومتر راه روستایی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم بر توجه ویژه دولت به راه های این استان در برنامه ششم توسعه تاکید کرد و گفت: در راستای ایمن سازی راه ها این استان در دو سال گذشته 17 نقطه حادثه خیز ایمن سازی و رفع شده است.

مهدی جعفری اظهار کرد: در زمان حاضر 404 کیلومتر بزرگراه یک طرفه، یک هزار و سه کیلومتر راه اصلی در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی در زمینه راه ها شریانی رتبه پنجم، آزاد راه رتبه 31، بزرگراه رتبه 13، راه های اصلی رتبه 7 ، راه های فرعی و راه های روستایی نیز رتبه پنجم کشور را داراست، افزود: اعتبارات این اداره کل در سال گذشته از رشد قابل توجه ای برخوردار بوده است که در اعتبارات ملی دارای رشد 165 درصدی بوده ایم.

جعفری با اشاره به اینکه این استان به 100 کیلومتر آزاد راه،400 کیلومتر بزرگراه و 300 کیلومتر راه اصلی نیاز دارد تابه متوسط کشوری برسد گفت: با توجه به پایین بودن شاخص های این استان در بخش راه، این بخش توجه ویژه ای را در برنامه ششم توسعه می طلبد.

وی اظهار کرد: طی دو سال گذشته حدود 97 کیلومتر بزرگراه در استان با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید که طول بزرگراه های استان را از 300 به 400 کیلومتر ارتقا داده است.

وی با اشاره به اینکه 25 درصد بزرگراه های استان در مدت یاد شده احداث و به بهره برداری رسیده است، گفت: از برنامه های امسال این اداره کل آسفالت 158 کیلومتر باند دوم بزرگراه است که 83 درصد از باندهای دوم استان در دو سال گذشته به بهره برداری رسیده و امسال نیز 250 کیلومتر دیگر به بانده های دوم استان اضافه می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان احداث و بهره برداری 100 کیلومتر بزرگراه در استان بوده که تاکنون 25 کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفته ، 22 کیلومتر آن آسفالت و 32 کیلومتر دیگر آماده آسفالت است که از پیشرفت متوسط 62 درصد برخوردار است.

جعفری با اشاره به سهم 10 درصدی کل کشور به راههای خراسان جنوبی در زمینه پروژه های اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: اولویت اختصاص اعتبار به پروژه های اقتصاد مقاومتی و سفر رئیس جمهوری در زمینه راه ها است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به راه های روستایی بیان کرد: تا قبل از سال 93 راه های روستایی زیر 100 کیلومتر بوده است که در دو سال گذشته به 441 کیلومتر راه روستایی آسفالته رسیده است.

وی به تکمیل و بهره برداری از 180 کیلومتر دیگر راه روستایی در استان اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از آن، 621 کیلومتر از راه های روستایی استان دارای راه آسفالته می شود.

جعفری بیان کرد: در دو سال گذشته 1200کیلومتر روکش و آسفالت در راههای خراسان جنوبی صورت گرفته که روکش آسفالت 500 کیلومتر دیگر از راه های استان دربرنامه سالجاری است که در مجموع به 100 هزار و 707 کیلومتر می رسد.

*** کسب 36 مدال جهانی و آسیایی و یک سهمیه ریو در رشته تیراندازی

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم با اشاره به مهمترین دستاوردهای حوزه ورزش و جوانان استان در دولت تدبیر و امید، گفت: افتتاح و بهره برداری از 11 پروژه ورزشی با مجموع 125 میلیارد ریال، تاسیس و تجهیز 70 باب خانه ورزش روستایی، ساماندهی مجمع خیرین و جلب مشارکت مردم در قالب توسعه فضاهای ورزشی خیر ساز به تعداد 21 پروژه و افرون بر 40 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده از جمله این دستاوردهاست.

حمید رضا برومند افزود: افزایش تعداد باشگاه های ورزشی خصوصی به میزان 43 مورد، کسب 36 مدال جهانی و آسیایی و یک سهمیه ریو در رشته تیراندازی و عضویت 7 ملی پوش و 15 نفر دعوت شده به اردوهای تیم ملی از دیگر موفقیت ها در عصر دولت تدبیر و امید است.

وی ادامه داد: تهیه سند جامع فرهنگی و تربیتی، برگزاری سلسله نشست های فرهنگی و تربیتی جامعه مربیان و داوران استان، برگزاری 2800رویدادها فرهنگی و تربیتی و ساماندهی بانک اطلاعاتی 59 شهید ورزشکار استان از جمله اقدامات این اداره کل طی سه سال گذشته است.

*** آبرسانی به شهر بیرجند

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت های این شرکت در سالهای 92 تا 94 گفت: آبرسانی به شهر بیرجند از جمله مهمترین این فعالیت هاست که در این ارتباط تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه شیمیایی آب شرب مرکز استان با هدف تصفیه 640 لیتر آب در ثانیه، اجرای خطوط ارتباطی به تصفیه خانه آب شرب بیرجند به طول 30 کیلومتر و شروع عملیات اجرایی آبرسانی از دشت مختاران و محمد شهر به مرکز استان انجام شده است.

حسین امامی، تکمیل عملیات اجرایی ساختمان سد رزه و شبکه آبیاری و زهکشی با هدف تامین آب کشاورزی 310 هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد را از دیگر این دستاوردها ذکر کرد.

وی با اشاره به تکمیل عملیات اجرایی ساختمان سد فرخی قاینات گفت: اجرای این پروژه با هدف تامین آب کشاورزی 710 هکتار اراضی کشاورزی پایین دست صورت گرفته است.

وی با اشاره به در دست اجرا بودن ساختمان سد سیاهو، افزود: هدف از اجرای این طرح تامین آب کشاورزی 450 هکتار اراضی کشاورزی پایین دست سد است و در صورت تخصیص اعتبار این پروژه تا پایان سال 95 به اتمام خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان جنوبی به پروژه انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان که در گذشته قرار بود توسط بخش خصوص اجرا شود مقرر شد مسائل آب استان در شورای آب کشور مطرح شود و با توجه به ضعف بخش خصوصی در استان، مطالعات آن به خراسان رضوی به دلیل واقع شدن در انتهای خط محول شد و ظرف شش ماه به نتیجه نهایی نیز خواهد رسید.

وی اضافه کرد: از طرفی به دلیل اندک بودن منابع مالی مقرر شد در جلسه شورای آب کشور بحث فایناس خارجی این پروژه مطرح و تصویب شود تا پروژه هر چه زودتر عملیاتی شود و خراسان جنوبی در این زمینه به عنوان نمونه(پایلوت) کشور، مطالعات آن انجام می شود.

استان خراسان جنوبی واقع در شرق کشور با جمعیت حدود 800 هزار نفر دارای 11 شهرستان 28 شهر، 25 بخش، 61 دهستان و یکهزار و 882آبادی است و نیز 465 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.