کمتر از ۵ درصد اقتصاد کشور تعاونی است

سید حسن هفده تن صبح دوشنبه در یازدهمین همایش تجلیل از تعاونی‌های برتر خراسان جنوبی اظهار کرد: اقتصاد تعاونی یکی از زیرساخت‌های مهم اقتصاد مقاومتی است.

وی بر لزوم تغییر روند اقتصادی جهان تاکید کرد و گفت: بنا به گفته برترین اقتصاددانان جهان در سال ۲۰۴۰ بیش از ۹۸ درصد اقتصاد جهان به کمتر از یک درصد مردم تعلق خواهد گرفت و این به معنی نقطه نابودی دنیا است.

معاون امور کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به این اقتصاد، اقتصاد تکاثر می‌گویند، بیان کرد: اگر بخواهیم مسیر و سرنوشتی که در انتشار بشر است را تغییر دهیم یکی از راه‌های آن جایگزینی اقتصاد تعاونی به جای اقتصاد تکاثری است.

لزوم توسعه تعاونی‌های دانش بنیان

هفده تن با اشاره به اینکه بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی در برنامه‌های توسعه باید ۲۵ درصد از اقتصاد کشور یعنی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار از محل تعاونی‌ها تأمین شود، عنوان داشت: با این وجود هنوز در هیچ برنامه‌ای حتی پنج درصد از اقتصاد کشور را نتوانسته‌ایم از این طریق تأمین کنیم.

وی، توزیع عادلانه درآمد به نسبت ارزش‌آفرینی مردم را یکی از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: متأسفانه به دلیل غفلت مسئولان همیشه رانت‌خواران و فرصت‌طلبان بر سفره کارآفرینان و تولیدکنندگان چنبره انداخته و ثروت آن‌ها را به تکاثر درآورده اند که این باید تغییر کند.

معاون امور کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی  اقتصادی که همه به نسبت مساوی در آن سهیم باشند، بیان داشت: بر اساس فرهنگ اسلامی تعاونی موفق، تعاونی است که بر هر کس بر اساس تحصیلات، تجربیات و مهارت خود حقوق بگیرد.

هفده تن با تاکید بر اینکه هر روز نیازمند اصلاح ساختار تعاونی‌ها هستیم، عنوان داشت: پایه‌گذاری اقتصادهای تعاونی دانش بنیان یکی از نیازهای امروز است.

وی به ظرفیت‌های بالای خراسان جنوبی در زعفران اشاره کرد و گفت: با وجود همه بحران بی‌آبی این استان دارای ظرفیت‌های زیادی است و ایجاد و توسعه تعاونی‌های دانش بنیان یکی از راهکارهایی است که می‌تواند سبب توزیع عادلانه ثروت و رشد متوازن منطقه شود.

فرهنگ تعاون، ترویج کننده فرهنگ مدیریت مشارکتی است

وی ادامه داد: در تعاونی‌های دانش بنیان اشتغال اهمیت زیادی ندارد و مهم‌ترین نکته در تعاونی‌های دانش بنیان ارزش افزوده بسیار بالا است.

معاون امور کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه امروز میانگین رشد اقتصادی در ۴۰ کشور اروپایی کمتر از دو درصد است، بیان کرد: بنابراین در این شرایط اقتصاد تعاونی حرفی برای گفتن دارد.

هفده تن با انتقاد از اینکه فرهنگ امروز کشور بیشتر فرهنگ قهرمان‌پروری است، اضافه کرد: فرهنگ تعاون، ترویج کننده فرهنگ مدیریت مشارکتی است و این فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود.