شناسایی و برداشت میدانی آبشارهای دره سبزرود در سرایان

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی آبشارهای دره سبز رود در منطقه کمر سرخ شهرستان سرایان به جهت دارا بودن شرایط لازم ثبت در فهرست میراث طبیعی ملی مورد بررسی و برداشت میدانی قرار گرفت.

زهرا رضایی‌ملکوتی در این خصوص گفت: آبشارهای دره سبزرود که به صورت پلکانی در مسیری به طول حدود 2 کیلومتر قرار دارند در مسیری بسیار صعب‌العبور و در عین حال زیبا و دیدنی واقعند که جز با امکانات و تجهیزات کوهنوردی نمی‌توان این آبشارها را بازدید کرد.

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان خراسان جنوبی افزود: در این منطقه حدود 19 آبشار وجود دارد که ارتفاع آنها بین یک و نیم تا 18 متر است و حوضچه‌های پای هر آبشار عمقی بین نیم تا 2 متر دارند.

ملکوتی بیان کرد: این منطقه جزو مناطق حفاظت شده است و گونه‌های ارزشمند جانوری از قبیل بزکوهی و قوچ در آن یافت می‌شوند که طبیعت زیبا و بکر دره سبز رود کوهنوردان و دوستداران طبیعت را به این منطقه می‌کشاند.

87 پارک در بیرجند وجود دارد

مجتبی انصاری صبح امروز در مراسم افتتاح بوستان مهرشهر بیرجند اظهار داشت: این بوستان دومین بوستان مهرشهر است که در مدت 45 روز به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر این پارک، پارک دیگری در حاشیه بلوار شعبانیه در محدوده شمال شهر است افزود: این پارک نیز به‌زودی افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری بیرجند با اشاره به احداث مجموعه ورزشی در کنار بوستان مهرشهر بیان کرد: این مجموعه نیز تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

انصاری با اشاره به اینکه 87 پارک در شهرستان بیرجند وجود دارد تصریح کرد: برای نگهداری از این پارک ها سالانه 8.5 میلیارد تومان هزینه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید در نگهداری بوستان و فضای سبز با شهرداری همکاری کنند زیرا نگهداری از این مکان‌ها هزینه‌ بالایی دارد.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری بیرجند یادآور شد: توسعه شهر بیرجند به سمت مهرشهر است که این امر تراکم جمعیت زیادی را به وجود آورده است و در این راستا از اداره آب و فاضلاب برای تأمین آب منطقه تقاضای همکاری داریم زیرا در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شویم.

انصاری اظهار داشت: تمرکز سازمان فضای سبز شهرداری بیرجند به فضای سبز شمال شهر به خصوص مهرشهر است و در این راستا به دنبال توسعه فضای سبز در شمال شهر بیرجند هستیم.

کسب رتبه اول شهرستان سرایان در پرداخت زکات

فرماندار سرایان در جلسه محوری جشن عاطفه‌ها با اشاره به اهتمام مردم این شهرستان در کمک به نیازمندان گفت: کسب رتبه اول شهرستان در استان در زمینه پرداخت زکات نشان دهنده اعتقادات و فرهنگ بالای مردم در کمک به محرومان و نیازمندان است.

امام جمعه سرایان نیز در این جلسه به ضرورت ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین دانش‌آموزان بی‌بضاعت و کمک به این دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: کمک باید به گونه‌ای باشد که شأن و جایگاه این دانش‌آموزان حفظ شود و زمینه برای شکوفایی و خلاقیت آنان مهیا شود.

مدیر کمیته امداد شهرستان سرایان نیز ضمن ارائه گزارشی از برگزاری جشن عاطفه‌ها در این شهرستان از ایجاد 20 پایگاه جهت دریافت کمکهای مردمی خبر داد.

تخفیف 50 درصدی عوارض بهای خدمات شهرداری طبس

به گزارش روابط عمومی شهرداری طبس در راستای اهداف و برنامه‌ها و با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر طبس این شهرداری در نظر دارد جهت رفاه حال شهروندان نسبت به تخفیف عوارض بهای خدمات شهرداری (به جز جرائم کمیسیون ماده 100 ،77 و عوارض خودرو)  به میزان 50 درصد از تاریخ 24 شهریور لغایت 24 مهرماه امسال اقدام کند.

لذا جهت بهره‌مندی از فرصت به وجود آمده شهروندانی که تاکنون نسبت به پرداخت عوارض ساختمان و املاک اقدام نکرده‌اند در مدت زمان مشخص شده به شهرداری مراجعه و نسبت به پرداخت عوارض ملک خود اقدام کنند.

انجام بیش از 18 هزار متر مربع روکش آسفالت توسط شهرداری بیرجند

به گزارش روابط عمومی شهرداری بیرجند سرپرست سازمان عمران شهرداری بیرجند با بیان این مطلب گفت: این میزان روکش آسفالت در مسیرهای خیابان میرزا کوچک خان جنگلی از فلکه نعلبکی تا بلوار سجاد، خیابان سعیدی از سعیدی 16 تا بهشتی، نواب 3، بلوار شهید عبادی و طالقانی 14 در سه ماهه اخیر انجام شده است.

ارجمندفرد با اشاره به انجام 35 هزار و 500 مترمربع زیرسازی و آسفالت در مدت مشابه و با اعتباری معادل 9 میلیارد و 375 میلیون ریال اظهار داشت: زیرسازی و آسفالت  باند کند رو کمربندی غرب بلوار پیامبر اعظم جنب سایت اداری، خیابان رضوانی و گنجی در مهرشهر، بلوار نیروی انتظامی، حافظ غربی 10 و بهجت، خیابان نیستان و حافظ غربی 1-3-5-7 ظرف مدت سه ماه اخیر انجام شده است.

وی از اجرای 1000 متر طول جوبه و جدول در بلوار نیروی انتظامی خبر داد و یادآور شد: تک جدول و آیلند خیابان محلاتی از پاسداران تا سجاد شهربه متراژ 600 متر طول و با اعتبار300 میلیون ریال و جاده شکراب به متراژ 1000 متر طول و با مبلغی معادل 500 میلیون ریال انجام شده است.

سرپرست سازمان عمران شهرداری بیرجند ادامه داد: اقدامات انجام شده در پارک فاطمیه مهرشهر شامل اجرای تک جدول به متراژ 3 هزار و 500 مترمربع، اجرای موزائیک به متراژ 2 هزار و 500 مترمربع، اجرای آسفالت به میزان  660 مترمربع و خاکریزی (مصالح مخلوط) به میزان 3 هزار مترمکعب و با اعتباری معادل یک میلیارد و 500 میلیون ریال است.

نام‌گذاری 97 هزار نفر در خراسان جنوبی به نام "علی"

به گزارش روابط عمومی ثبت احوال خراسان جنوبی علی پورحسین گفت: از ابتدای تأسیس سازمان ثبت احوال تاکنون تعداد 97 هزار و 195 نفر در استان به نام مبارک علی و القاب حضرت علی(ع) نام‌گذاری شده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری نیز 600 نفر از نوزادان متولد شده در استان به نام علی و القاب آن امام بزرگوار نام‌گذاری شدند.

وی خاطرنشان کرد: نام‌های امیرعلی، علی، علیرضا و علی اصغر دارای بیشترین فراوانی نام در پنج ماهه نخست سال جاری در استان بوده است.

حضور کارشناسان دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور در قاینات

کارشناسان دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور از کارخانه بنتونیت و داروخانه‌های دامی سطح شهرستان قاینات استان خراسان جنوبی بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات گفت: در راستای اجرای شیوه‌نامه نظارت بهداشتی کارشناسان دفتر دارو درمان سازمان دامپزشکی کشور به همراه رئیس و کارشناس اداره دارو و درمان استان و رئیس شبکه دامپزشکی قاینات از کارخانه تولید خوراک دام و طیور بنتونیت و داروخانه‌های دامپزشکی شهرستان بازدید کردند.

گوهری افزود: کارخانه بنتونیت اولین کارخانه تولید خوراک دام و طیور در کشور است که به صورت رسمی با اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی کشور فعالیت می‌کند.

ساخت سازهای سنتی ایرانی (تار و دوتار) در شهرستان قاینات

اولین کارگاه ساخت سازهای سنتی تار و دوتار در روستای سراب بخش سده شهرستان قاینات شروع به فعالیت کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی رئیس اداره میراث فرهنگی قاینات عنوان کرد: با توجه به اینکه موسیقی ریشه در تاریخ، فرهنگ و هویت ملی سرزمین ایران دارد حفظ، احیا و ترویج سازهای سنتی می‌تواند عامل بازدارنده فرهنگ موسیقی غربی به سرزمین ایران باشد.

عباسی افزود: سازهای سنتی در گرو صنایع دستی چوبی و از رشته‌های مصوب صنایع دستی محسوب می‌شود که از جایگاه ممتازی برخوردار است و تار از سازهای زهی مضرابی است که در ساخت آن از چوب، پوست، استخوان، زه (روده تابیده چهارپایان) و فلز استفاده می‌شود که در حدود 200 سال پیش یکی از سازهای اصیل موسیقی سنتی ایران بود.

وی گفت: نادری هنرمند خوش فکر قاینی توانسته از چوب درخت توت جهت ساخت تار و دوتار استفاده کند و ضمن احیای این رشته از بازار فروش خوبی بهره‌مند شود.

معرفی منابع آبی روستای دهسلم

آب روستای دهسلم و روستاهای هم‌جوار از قناتهای روستا تأمین می‌شود و در روستای دهسلم پرورش شتر، شغل اصلی اهالی است که به دلیل اینکه قناتهای دهسلم نسبت به روستاهای دیگر پر آب‌تر هستند کشاورزی رونق زیادی دارد و علاوه بر خرما، گندم، جو و پنبه هم در آن کشت می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، زهرا رضایی‌ملکوتی در این خصوص گفت: عده‌ای از اهالی روستای دهسلم معتقدند که ابتدا دو برادر به نام‌های سلم و تور، قناتهای این روستا را آباد کردند که دهسلم کنونی را سلم، آباد کرده است که به ده سلم معروف شده و تور هم روستای تور را آباد کرده که در منطقه شاهکوه واقع شده و فاصله چندانی با هم ندارند.

سرپرست پایگاه بیابان لوت استان خراسان جنوبی افزود: عده‌ای دیگر هم معتقدند اولین نفری که قنات این منطقه را آباد کرده، احتمالاً نامش سلم یا سلیم بوده که این روستا به نام دهسلم مشهور شده است.

وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از منابع آب موجود در منطقه، قنات و چشمه روستای رزگ در فاصله 50 کیلومتری شمال شرقی دهسلم است که آب آن شیرین بوده و قابل شرباست.

ملکوتی گفت: این ناحیه کویری سرزمینی نسبتاً خشک و کم آب و علف به حساب می‌آید که آب اغلب قناتهای آن شور بوده و مانع رشد غلات و سایر نباتات می‌شود شاید بتوان گفت این شرایط خاص کویری سبب شده که از دستبرد و هجوم بیگانگان تا حدودی در امان بماند.

سرپرست پایگاه بیابان لوت استان خراسان جنوبی عنوان کرد: ده سلم قناتی دارد که آب آن نسبت به دیگر روستاها بیشتر و نسبتاً گرمتر است وشاخصه این روستا نخلستان آن است که در کمتر جایی در شهرستان نهبندان دیده می‌شود.