وقتی تعلل در اجرای یک طرح دامان شهر را می‌گیرد

بارندگی های اخیر شهر مشهد همراه با رعد و برق و بادهای شدیدی همراه بود که به اذعان مدیران شهرداری در ۷۰ سال گذشته بی نظیر بوده است.

 

 

این بارندگی ها که به صورت مقطعی ولی یه صورت رگباری بود در مدت زمان کوتاهی شهر را به زیر آب می برد! و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده بود.

 

 

از آب افتادن در منازل در مناطق پایین شهر تا گیر افتادن ماشین های سواری در آب هایی که در سطح خیابان ها خودنمایی میکردند.

 

 

اداره هواشناسی مشهد از روزهای گذشته با صدور اخطاریه ای این اتفاق را پیش بینی کرده بود ولی جای سوال اینجاست که آیا با یک بارندگی بیست الی نیم ساعته باید شهر فلج شود؟

شب گذشته نیز به مشکلات این بارندگی ها با قطعی بدون اطلاع اب برخی مناطق افزوده شد و گله شهروندان را بیشتر کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد در پاسخ به این سوال که چرا قطعی آب از قبل به شهروندان اطلاع داده نشده بود، اظهار کرد: ما عملا گرفتار سیلاب و بارندگی شدید شدیم و به محض وقوع بارندگی همکاران ما وارد کار شدند و فرصتی برای اطلاع‌رسانی به شهروندان نبود.

 

 

هر چند مدیران شهری تمام تلاش خود را کرده اند که مشکلات به وجود آمده در کمترین زمان باقی مانده مرتفع گردد ولی بازهم با گلایه هایی از سوی مردم همراه شده است.

 

 

مدیر نظارت شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مشکل شهر تنها زمانی است که بارش های سیل آسا را تجربه می‌کنیم، افزود: شهرداری مشهد ۶ هزار نیروی خدماتی و کارشناس، ۶۵ تانکر، ۵ دستگاه خود مکش پمپ قوی و...را برای بر طرف کردن مشکلات مردم در زمان بحران بسیج کرده است.

 

 

علیرضا صحراگرد با اشاره به اینکه باید بپذیریم که این مشکلات طبیعی است، گفت: باران وقتی از حدی زیادتر می گردد مخازن و دیگر محل هایی که برای برون رفت اب در نظر گرفته شده  ظرفیت کافی را ندارد و شاهد جمع شدن اب ها می شویم.

موضوع طرح سراسری سیستم اگو که مدت زیادی مشهدی ها‎را درگیر خود کرده، انتظارات مردم از شهرداری را تاحد زیادی بالا برده است. مردم امیدوار بودند که پس از پرداخت اضافه پرداخت های متعدد به اداره آب و فاضلاب، سیستم اگو حلال این گونه مشکلات باشد، اما مشکلات زیرساختی این طرح گریبان مردم را همچنان درگیر نگاه داشته است.

 

علیرضا صحراگرد در گفته های خود به موضوع آبگرفتگی های میدان امام حسین (ع) نیز اشاره کرد و گفت: در این باره باید توجه داشت که طرح اگوی سراسری روگذر میدان امام حسین (ع) با موفقیت به اتمام رسیده است و پیرو آن هم شاهد بودیم که هدایت آبهای سطحی در روگذر این میدان با موفقیت صورت می گیرد. درواقع، مشکل اصلی این میدان در زیرگذر آن است که آبگرفتگی ها ـ بعلت عدم اجرای طرح اگو ـ باعث ترافیک و مشکلات عدیده می شود.

 

هرچند اجرای این طرح در موارد زیادی مفید واقع شده و سیستم سراسری اگوی مشهد در موارد عدیده گره ها از مشکلات گشوده است، اما وضعیت فعلی شهر به خوبی مؤید غافلگیری مدیران شهری است. مدیریت آبهای سطحی و بارش های سیل آسای اخیر به منزله آزمونی برای مسئولان بود.