دولت برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت مناسبی در حوزه کشاورزی ندارد

محمود دانشور ، اظهار داشت: دولت با وضعیت موجود خود بخصوص فشارهای خارجی برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی در حوزه اقتصاد مقاومتی و کشاورزی ندارد .

وی ادامه داد: تأمین امنیت غذایی در کوتاه‌مدت بسیار مهم است بخصوص در عرضه و بازار باید موردتوجه قرار گیرد زیرا در حوزه تولید مشکلات کمتر است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: در برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت باید ساختار و شاکله مدیریت کشاورزی نابسامان است و کشاورزی خرده مالکی در یک ساختار با بهره‌وری نامطلوب از موانع مهم توسعه کشاورزی در کشور ما است.

دانشور تأکید کرد: در هم تنیدگی علم و صنعت کشاورزی از مسائلی است که باید موردتوجه قرار گیرد از سویی الزامات داخلی و خارجی توسعه کشاورزی باید فراهم شود.

وی به تفاهم‌های متعدد دولت در حوزه‌های مختلف صنعت و کشاورزی اشاره داشت و گفت: تعاملات ما با کشورهای خارجی در تفاهم‌ها باید بر محور توسعه مرزهای دانش باشد و اینکه ما به کشورهای دیگر در حوزه کشاورزی بی‌نیاز هستیم عبارتی علمی نیست.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ما همیشه باید به دنبال مراودات علمی برای دریافت علوم روز باشیم اما اینکه واردات جای آن را بگیرد اقتصادی کشاورزی را تضعیف می‌کند.

وی در انتها راهکار اقتصاد مقاومتی در دانشگاه‌ها را بومی‌سازی علوم مهندسی دانست و عنوان داشت: معکوس یکی از مواردی است که می‌توانیم در واردات فنّاوری استفاده کنیم اما واردات انبوه تجهیزات راهکار توسعه و تحقق اقتصاد مقاومتی نیست.