جدال غول بیکاری با جوانان رشتخواری

بیکاری معضلی است که امروزه در کشور بسیار مشاهده می شود، شهرستان رشتخوار نیز از این قاعده مستسنا نیست، جوانان تحصیل کرده ای که روزی به امید کسب علم و در آینده تامین شغل پای به عرصه علم و تحصیل گذاشتند.

بیکاری و نبود شغل در شهرستان کمتر توسعه بافته و کوچک رشتخوار باعث مهاجرت نیمی از جوانان این شهرستان برای کسب کار به شهرهای دیگر شده است، جوانان که  از خانواده ها خود جدا و به زندگی های  مجردی چند نفره روی می آورند که این موضوع علاوه بر مشکلات زیاد در زندگی تبعات منفی دیگر نیز خواهد داشت.

شهرستان رشتخوار با جمعیت 65 هزار نفری که حدود نیمی از جمعیت آن را جوانان تشکیل می دهند و چندین سال است که تنها نام شهرک صنعتی را در این شهر به یدک میکشند حتی فاقد یک کارخانه برای تامین شغل خود هستند.

از طرفی طی خشکسالی های چند سال اخیردر رشتخوار کشاورزی را در این شهرستان از رونق انداخته است و همچنین برای تمام جوانان نیز روی آوردن به این شغل مقدور نیست.

بیشتر جوانان رشتخواری دارای تحصیلات عالی دانشگاهی هستند. فقر، اعتیاد، سرقت، خیابان گردی و ... همه حکایت از رشد روز افزون بیکاری در این شهرستان را می رساند.

ازداواج های دیر هنگام جوانان تحصیل کرده به دلیل نداشتن موقعیت شغلی یکی دیگر از تبعات بیکاری در این شهرستان است.

بعضی از جوانان شهرستان رشتخوار در خصوص وضعیت اشتغال و نبود کار همگام با تخصص خود حرف‌های جالبی برای گفتن دارند.

«دیگر خسته شدیم این قدر راجع به بیکاری و فقر صحبت کردیم  » این عبارت، صحبت‌های یک جوان 25 ساله رشتخواری است که به خاطر بیکاری و نبود شغل به یکی از شهرهای دیگر مهاجرت کرده و تمام سختی های زندگی فردی را برای کسب درآمد تحمل میکند.

محمد رضایی جوان تحصیل کرده رشتخواری در ادامه گفت: سال‌هاست جوانان این شهر با مشکل بیکاری مواجه هستند به گونه‌ای که اشتغال و کسب درآمد برای بیشتر آنان به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.

این جوان تحصیل کرده در ادامه افزود: بیکاری زمینه‌ساز فقر و فقر مانعی برای توسعه اقتصادی و فرهنگی مردم جامعه و همچنین سرخوردگی قشر جوان، روی آوردن به سمت اعتیاد و همچنین افزایش وقوع جرم در جامعه می‌شود.

آیا وقت آن نرسیده که از مهاجرت جوانان و خالی شدن روستاها جلوگیری کنیم، مسئولین برای جوانان این شهرستان فکر چاره ای باشند قول بیکاری با جوانان رشتخواری دست و پنجه نرم میکند.

این شهرستان از لحاظ طلاق در رتبه های نخست استان خراسان رضوی قرار گرفته که به طبع طبق آمار رسیده بیشتر پروندهای طلاق در این شهرستان به لیل نبود شغل و درآمد کافی همسر و یا به عنوان دلیل اصلی بر آغاز مشکلات دیگر بوده است.